Moederdag is topdag voor bloemenhandel
AALSMEER (ANP). De bloemenhandel wrijft zich in de handen, want Moederdag komt eraan. Zondag is het zover. Net als Valentijnsdag is Moederdag een evenement waarbij de omzetten steevast pieken.
En de vooruitzichten zijn gunstig. Zeker als de weersvoorspellingen uitkomen. Mooi weer is goed voor de bloemen- en plantenverkoop, en zeker rond hoogtijdagen, zegt een woordvoerder van de organisatie van bloemenhandelaren VGB.
Bij bloemen- en plantenveiling FloraHolland is het topdrukte. In de afgelopen week lag de omzet met 135 miljoen euro anderhalf keer boven het niveau van een normale week. Dat komt neer op 265 miljoen snijbloemen, waarvan 100 miljoen rozen. Daarnaast blijken ook tuinplanten en kamerplanten ieder met een totaal volume van 20 miljoen stuks een welkom cadeau voor ‘moeder de vrouw’.
Handelaren melden dat de vooraf geplaatste bestellingen van de detailhandel dit jaar minimaal op het niveau van vorige edities ligt en geregeld hoger. Daar komt bij dat dit keer meer bloemisten dan vorig jaar bloemen en planten aan huis bezorgen, aldus de VGB-woordvoerder. Moederdag in Nederland levert de groothandel doorgaans zo’n 60 miljoen tot 80 miljoen euro op en daarmee een verdubbeling van de omzet in de maand mei tot rond de 160 miljoen euro.
Voor de telers zit er ook vaak een extraatje in het vat. „Met Moederdag is de vraag altijd erg hoog, maar het aanbod ook”, zo stelt de veiling, die zegt dat prijzen in de week voor Moederdag vaak hoger uitvallen dan in een gangbare week. Naast Nederland wordt ook in onder meer Duitsland, Italië, België, Oostenrijk, Zwitserland, China en de Verenigde Staten Moederdag gevierd.
Met een boeketje zit je bij veel moeders goed, blijkt uit het jaarlijkse Moederdagonderzoek van Q&A Research en Consultancy. Ruim een derde van de moeders wordt het meest blij van een bloemetje. Daarna zijn een simpel kaartje (27 procent), een verzorgingsproduct (24 procent) of een diner/brunch/high tea (18 procent) het meest geliefd.