Neelie Kroes op bezoek bij Zeeuwse starters
VLISSINGEN. Jonge, innovatieve Zeeuwse ondernemers moeten meer samenwerken met collega’s in Nederland en in de rest van Europa. Dat zei Neelie Kroes donderdag tijdens een bezoek aan het innovatienetwerk Kenniswerf in Vlissingen. De gunstige ligging van de provincie biedt volgens haar veel kansen. „Zeeland is het balkon van Brussel.”
Kroes was uitgenodigd door DOK41, een broedplaats op de Kenniswerf waar start-ups (innovatieve en creatieve beginnende bedrijven) zich onder deskundige begeleiding kunnen profileren. DOK41 wil graag meer buitenlandse start-ups naar Zeeland halen. Als ambassadeur van StartupDelta, een landelijk initiatief om start-ups te ondersteunen, had Kroes donderdag ook nog wat andere tips voor het aanstormend commercieel talent. Een ervan luidde: „Doe zo min mogelijk een beroep op de overheid.”
StartupDelta maakt het mogelijk dat beginners „hun eigen weg kunnen gaan”, zei Kroes. „Daartoe slechten wij zo veel mogelijk barrières.”
De Kenniswerf is een gebied in Vlissingen waar nieuwe en bestaande bedrijven nauw met de Hogeschool Zeeland samenwerken om maximaal voordeel te halen uit de combinatie van innovatief ondernemerschap en kennis. Oud-EU-commissaris Kroes onderstreepte het belang van steun aan vernieuwend ondernemerschap door te wijzen op de jeugdwerkloosheid, die in Nederland „onacceptabel hoog” is. „In het buitenland is de situatie nog erger. Dan heb je het over aantallen waar je niet overheen kunt springen, massa’s jonge mensen voor wie geen hoop is, die nooit meer werk zullen vinden: een verloren generatie. De geschiedenis leert dat een verloren generatie een gevaar is voor de democratie.”
Ze gaf Zeeuwse start-ups het advies om ook meer samenwerking te zoeken met kennisknooppunten (hubs) in universiteitssteden. Het leek haar een goede zaak als grote Zeeuwse spelers als Damen of Dow Benelux beurzen zouden toekennen waardoor jonge ondernemers uit bijvoorbeeld India hier aan de slag kunnen. Dat zou een gunstig spin-off-effect hebben. Kroes: „De toekomst is aan hen die ”out of the box” denken. De generatie van nu is er een van ”join and share” (meedoen en delen, JDvS). Dat levert uiteindelijk een win-winsituatie voor alle partijen op.”