Bewoners Stougjesdijk Oud-Beijerland eisen rust
De Oud-Beijerlandse politiek beleefde vorige week een noviteit: een groep ontevreden burgers bezette de raadzaal, weigerde te vertrekken en wilde de commissie ruimte naar huis sturen.
De raad heeft al heel wat voorbij zien komen, maar dit was tot dusverre nog nooit vertoond. Doel van de bezetters was rust op de Stougjesdijk in Oud-Beijerland. De actie zegt iets over de gevoelens van onmacht en de frustratie van de bewoners. „Wonen hier aan de dijk doet iets met de karakters van mensen”, stelt woordvoerder Aad Smeets.
Het „probleem Stougjesdijk” is lang en ingewikkeld. Op het eerste deel van de dijk, zo’n 300 meter lang, komt gemiddeld om de vier seconden een (vracht)auto voorbij, en dat 24 uur per etmaal. Dat zijn er ruim 22.000 per dag. Op de Stougjesdijk-Zuid is het iets minder druk, maar hier davert het verkeer erg dicht langs de ramen van de woonhuizen, met alle overlast, schade en gevaren van dien.
Ooit was de dijk rustig en landelijk. Maar eind jaren ’70, begin jaren ’80 begon Oud-Beijerland gestaag te groeien. En aangezien Oud-Beijerland een typische forensengemeente is, ontwikkelde zich een even gestaag uitdijende verkeersstroom van en naar Rotterdam die zich elke dag door de bebouwde kom van het dorp moest wringen. Om de druk van het centrum te halen werd de dijk stilzwijgend tot rondweg gebombardeerd en tegen wil en dank ontsluitingsweg van en naar Oud-Beijerland. „Er is nooit onderzocht of de Stougjesdijk uit verkeerstechnisch en verkeersveiligheidsoogpunt onderdeel van een rondweg kan of mag zijn”, stelde ing. B. A. Mosselman, verkeerskundig consulent van verkeersveiligheidsorganisatie 3VO onlangs nog in een rapport. Dat de dijk absoluut niet op zo veel verkeer berekend is, blijkt intussen uit stapels andere rapporten, die alle erkennen dat er een „leefbaarheidsprobleem” is.
Veel colleges beloofden, alvorens Oud-Beijerland verder uit te breiden, eerst te zullen zorgen voor een goede ontsluitingsroute. Die ligt er tot op de dag van vandaag niet.
De geplaagde bewoners zien twee oplossingen: óf de gemeente legt een omleidingsroute aan, óf ze worden door de gemeente uitgekocht. Aan het eerste wordt gewerkt, voor het tweede trekt de gemeenteraad de knip niet. Want als die omleidingsroute er ligt, is het probleem opgelost, zo denkt de gemeente. Vraag is dan wel wanneer die nieuwe weg er ligt.
„Een termijn van 2006-2008 is realistisch”, stelt wethouder A. Admiraal (SGP). „Dat is door de provincie een- en andermaal toegezegd en daar houd ik haar aan.” Een termijn van 2010-2012 is volgens woordvoerder van de bewoners Smeets heel wat realistischer. „Die weg loopt straks langs een camping en bij de kreek met allerlei natuurwaarden. Het is zeker dat daar allerlei bezwaren tegen ingebracht gaan worden. Dan duurt het zomaar drie jaar langer.”
De bewoners verwijten de gemeente en de provincie slechte communicatie en vooral gesjoemel met cijfers. Smeets: „Er is hen alles aan gelegen de cijfers van geluidsoverlast en de uitstoot van luchtverontreiniging onder de maximaal toelaatbare norm te houden. Als deze cijfers te hoog zijn, mogen wij er namelijk uit gezondheidsoogpunt niet wonen en moet de gemeente ons wel uitkopen. Zo staat mijn huis de ene keer 13 meter uit de as van de weg en de andere keer, als dat beter uitkomt, 40 meter. Die cijfers kloppen gewoon niet. Een medewerker van de Milieudienst heeft mij eens, onofficieel, toevertrouwd dat we hier eigenlijk helemaal niet mogen wonen.”
Wethouder Admiraal werpt alle beschuldigingen ver van zich. „Alle onderzoeken zijn door officiële instanties gedaan en we houden niets achter. Alle informatie is openbaar en sjoemelen doen we al helemaal niet. Dat ik in een kwaad daglicht wordt gesteld is zeer onterecht.” De bewoners willen een convenant met de gemeente dat de omleiding er in 2006 of 2007 ligt, met een boeteclausule voor elke dag dat het langer duurt.
Of ze er de volgende vergadering weer zijn? „O, ik denk het wel hoor.”