Economie

„Aantal klachten pensioen daalt”

DEN HAAG (ANP). Het aantal klachten over pensioenen neemt af, maar dat betekent niet dat pensioenuitvoerders achterover kunnen gaan zitten. Ze kunnen nog een aantal verbeteringen doorvoeren. Dat meldt de Ombudsman Pensioenen in het verslag over zijn werkzaamheden in de periode 2013-2014.

29 April 2015 14:09Gewijzigd op 15 November 2020 18:33
beeld ANP
beeld ANP

De ombudsman nam in 2013 nog 616 zaken in behandeling. Vorig jaar daalde het aantal klachten tot 501. De verwachte stijging van het aantal klachten, onder meer als gevolg van de verslechterende economische situatie, is daarmee uitgebleven.

„Het aantal voorgelegde zaken is gering als bedacht wordt dat er jaarlijks miljoenen pensioenmutaties worden doorgevoerd. De interne klachtbehandeling van de pensioenuitvoerders zelf voorkomt ongetwijfeld dat er meer zaken aan mij worden voorgelegd dan nu het geval is”, aldus de Ombudsman.

Toch ziet hij nog ruimte voor verbetering. Zo heeft een pensioenuitvoerder soms na jaren nog de mogelijkheid om een fout te herstellen, terwijl een klager dit recht vaak niet of maar gedurende een korte periode heeft. Ook deelnemers en gepensioneerden zouden de mogelijkheid moeten krijgen een door hen gemaakte fout binnen een redelijke termijn te herstellen, vindt de Ombudsman.

Hij wijst erop dat het vertrouwen in de financiële wereld in het algemeen en specifiek ook het vertrouwen in ons pensioenstelsel en in de pensioenuitvoerders al geruime tijd onder druk staat. „De toon of de snelheid van de reactie kan bijdragen aan een positiever imago van pensioenuitvoerders”, aldus de Ombudsman.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer