Weegsysteem vrachtauto’s al maanden niet gebruikt
De zeven automatische weegbruggen in de rijkswegen A4, A15 en A16 in de Randstad om overbeladen vrachtwagens op te sporen zijn al maanden buiten gebruik. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat presenteerde ze in juni als het nieuwste van het nieuwste in het wegverkeer. De bruggen begaven het echter bijna direct. Ze zijn al maanden buiten gebruik wegens softwareproblemen, stelt het ministerie.
„Een ware elektronische agent”, heette het volgens minister Netelenbos toen zij het systeem officieel introduceerde. De ’agent’ werkt via lussen in de weg die te zwaar beladen vrachtwagens detecteren. Via een camerasysteem worden de overtredingen vastgelegd en doorgegeven aan mobiele politieteams die speciaal op de weg zijn gezet voor deze elektronische agent. De teams kunnen de chauffeurs enkele honderden meters verderop aanhouden en zo nodig beboeten.
Ongeveer 10 procent van alle vrachtwagens is te zwaar beladen. Het rijden met te hoge asdruk veroorzaakt de helft van alle schade aan de weg. De zware jongens zorgen jaarlijks voor ongeveer 50 miljoen gulden aan extra onderhoudswerk aan het hoofdwegennet, zo heeft de dienst weg en waterbouw (DWW) van het ministerie van Verkeer en Waterstaat becijferd.
WIM-VID -Weight in Motion plus video- bleek een prima selectiemiddel. Van de door het meetsysteem ’gekozen’ voertuigen bleek 97 procent inderdaad overbeladen. Bij de traditionele selectie hing de pakkans af van de geoefendheid van het oog van de escorterende (motor)agent: die schatte de overtreding in 45 procent van de gevallen goed in.
Volgens een woordvoerder bij het Korps Landelijke Politie Diensten (KLPD) is via het systeem nog niet één chauffeur met een overbeladen vrachtwagen aangehouden en op de bon gezet. „De politiemensen doen het nu nog gewoon met het blote oog.” De elektronische agent zou onnauwkeurig zijn; de wegingen kloppen niet altijd. Het ministerie stelde de aannemer aansprakelijk en eiste dat het systeem vanaf 31 januari weer zou werken.
„De eerste tests hebben deze week uitgewezen dat het weegsysteem nu weer werkt”, zegt de woordvoerster van het ministerie. „De praktijk moet echter nog uitwijzen of dat werkelijk het geval is”, zegt de woordvoerder van het KLPD. „Volgende week zullen waarschijnlijk nog een paar tests worden uitgevoerd, maar dan zou het weer volledig moeten werken”, aldus de zegsvrouw bij het ministerie.
Ondertussen blijft het nieuwe weegsysteem toch het paradepaardje van het KLPD en de Inspectie Verkeer en Waterstaat, want zij presenteren het dezer dagen op de Bedrijfsauto RAI in Amsterdam.
Rijkswaterstaat was bij de start van het project van mening dat er twintig of dertig locaties zouden zijn waar het WIM-VID zou kunnen laten aanleggen. Uiteindelijk zou het weegsysteem op tien plaatsen moeten worden aangelegd.