Economie

„Energiesector moet chaos voorkomen”

De Consumentenbond wil dat minister Brinkhorst (Economische Zaken) een uiterste datum stelt waarop de energiebedrijven hun administratie in orde moeten hebben. Als zo’n limiet uitblijft, dreigt de liberalisering op een „puinhoop” uit te lopen.

Redactie economie
17 February 2004 09:58Gewijzigd op 14 November 2020 00:58

Volgens de Consumentenbond overweegt 15 procent van de ruim 6 miljoen huishoudens reeds op het moment van de energieliberalisering per 1 juli 2004 over te stappen naar een andere energieleverancier. Dat blijkt uit een enquête onder 1400 leden.

„Dit dreigt tot een chaotische situatie te leiden in de administratie van de energiebedrijven, want die kunnen 5 procent wisselingen van leverancier verwerken.” Dit percentage is gebaseerd op een onlangs gepresenteerd onderzoek van Cap Gemini Ernst & Young.

Toen vanaf begin 2003 klanten uit dat segment energie mochten inkopen bij een leverancier naar keuze, wisselde in twee maanden tijd 30 procent van de afnemers van leverancier. Wat volgde was een grote administratieve wanorde. Naar het zich laat aanzien zijn de energiebedrijven ook niet klaar voor de volledige liberalisering. Zo verstuurden Nuon en Delta in januari honderden klanten verkeerde rekeningen.

Het tv-consumentenprogramma Radar meldde maandagavond dat bijna een op de vijf huishoudens het afgelopen jaar problemen heeft gehad met zijn energiebedrijf. Bovendien worden klachten niet goed opgelost, zo blijkt uit een onderzoek onder 11.000 personen. Tweederde van de respondenten heeft geen vertrouwen in de liberalisering.

„Het is onbestaanbaar dat bijna vier maanden voor de opening van de markt nog steeds geen duidelijkheid bestaat over de kwaliteit van de administratieve systemen”, meldde de Consumentenbond maandag. De vrees bestaat dat de aanstaande liberalisering tot dubbele rekeningen, onjuiste rekeningen of te hoge voorschotnota’s zal leiden.

De Consumentenbond roept de energiesector op meer openheid te bieden over wat consumenten kunnen verwachten van de overstap naar een andere leverancier. Bovendien heeft hij minister Brinkhorst gevraagd een uiterste termijn te stellen waarbinnen de energiebedrijven hun administratie op orde moeten hebben, zodat ze een spoedige overstap van meer dan 5 procent van de klanten soepel kunnen verwerken. „Halen de energiebedrijven die datum niet, dan moet de minister sancties op kunnen leggen.”

De Consumentenbond en toezichthouder op de energiesector DTe kregen maandag overigens een uitnodiging van Nuon voor overleg om te komen tot maatregelen die agressieve verkoopmethoden van energiebedrijven tegengaan. Als lid van de gevestigde orde ondervindt het energiebedrijf zelf veel hinder van nieuwkomers op de markt.

Nuon heeft de afgelopen maand bijna 1000 „verontruste klanten” aan de telefoon gehad. „Veel bellers meldden dat zij van energieleverancier zijn veranderd zonder dat zij daarvoor bewust hadden gekozen”, laat het energiebedrijf weten. Op dit punt zijn consumenten in de vrije energiemarkt volgens Nuon onvoldoende beschermd omdat een switchverzoek van een nieuwe leverancier niet wordt gecontroleerd bij de klant.

Ook vraagt Nuon aandacht voor de problematiek van slecht betalende klanten. Zij kunnen in de vrije markt elke drie maanden van energieleverancier veranderen, waardoor zij bij verschillende energieleveranciers schulden kunnen opbouwen. „Zo raken zij steeds dieper in de problemen en kunnen ernstige sociale problemen ontstaan.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer