Economie

„Strategie de Bijenkorf werpt vruchten af”

AMSTERDAM (ANP). De nieuwe koers die de Bijenkorf heeft ingezet, heeft afgelopen boekjaar al goede resultaten opgeleverd. Zowel de omzet als de nettowinst van de warenhuisketen steeg. Dat heeft topman Giovanni Colauto donderdag gezegd tegen Het Financieele Dagblad.

23 April 2015 15:13Gewijzigd op 15 November 2020 18:25

De Bijenkorf koos er in de zomer van 2013 voor vijf van de twaalf filialen te sluiten en de overgebleven warenhuizen op te waarderen naar een hoger niveau, waarbij de nadruk ligt op de verkoop van luxe en exclusieve merken. „Van die strategie plukken wij nu al de vruchten”, aldus Colauto tegen het FD.

Het warenhuisconcern zag zijn vergelijkbare omzet (zonder de gesloten filialen mee te rekenen) het afgelopen boekjaar met 6 procent stijgen tot 572 miljoen euro. Als de gesloten filialen wel worden meegerekend, daalde de omzet met 1,8 procent. „Dat betekent dat de omzet van die filialen voor het grootste deel al gecompenseerd wordt door verkopen online en de verkopen in onze andere filialen”, aldus Colauto. De nettowinst van het bedrijf nam toe van 8 miljoen euro tot bijna 11 miljoen euro.

De filialen in Arnhem en Enschede zijn eind 2013 gesloten. In het voorjaar van 2016 volgt de sluiting van de kleinere vestigingen in Groningen, Breda en Den Bosch. De filialen waarmee de Bijenkorf verdergaat, zijn die in Amsterdam, Amstelveen, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Maastricht en Eindhoven.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer