Bericht vanaf het front van de Evangelieverkondiging: het gaat tóch goed
Het Evangelie verspreidt zich als een inktvlek, ook op plaatsen waar christenen vervolgd worden. Dat concludeert Tim Keesee, auteur van het Engelstalige boek ”Dispatches from the Front”.
Wat moet een zendeling ondergaan als hij het Evangelie probeert te verspreiden? Verdrukkingen, tegenslagen, benauwdheden, geslagen worden, gevangenneming, oproer… In de inleiding van ”Dispatches from the Front” wordt Paulus geciteerd. In 2 Korinthe 6 schrijft de apostel over zijn ervaringen als zendeling.
Tim Keesee, directeur van de zendingsorganisatie Frontline Missions International, ervoer iets van wat Paulus 2000 jaar eerder meemaakte. De Amerikaanse zendeling bezocht meer dan tachtig landen vanuit zijn betrokkenheid bij de verspreiding van het Evangelie. Daaronder waren niet de meest voor de hand liggende, zoals Irak, Afghanistan, China: landen die zendelingen niet met open armen ontvangen. Al voor de val van het IJzeren Gordijn bezocht hij landen in de Sovjet-Unie. Hij zag hoe mensen bereikt werden met het Evangelie, ondanks vele moeiten en tegenslagen.
Dat Keesee ook deze keerzijde van de opsomming van Paulus zag, is omdat hij en anderen gehoorzaam waren aan de zendingsopdracht van Christus, schrijft Justin Taylor, een Amerikaanse theoloog verbonden aan onder meer The Gospel Coalition, in een inleiding bij het boek. „Niemand wordt bereikt met het Evangelie, tenzij we naar hem toe gaan.” Sommige mensen krijgen daarvoor een speciale roeping, aldus Taylor. Zij zien iets meer van hoe het Koninkrijk van God vorm krijgt. Maar voor alle christenen geldt dat wie erop let, iets kan zien van de voortgang van het Evangelie.
Keesee beschrijft vele ontmoetingen die hij had. Eén ervan: in Afghanistan kon hij verschillende keren niet de straat op omdat de risico’s voor westerlingen te groot waren. „Op rustige plaatsen, in gezelschap van betrouwbare vrienden, deelden we verhalen over Gods Koninkrijk. Ian vertelde me over zijn werk in Maymana, een door de taliban geïnfiltreerd gebied in de regio Turkestan. De lokale moellah was boos op hem en wilde hem publiekelijk, ten aanschouwen van de dorpsoudsten, betitelen als een kaffer (ongelovige). De situatie was explosief.
In aller aanwezigheid vroeg de moellah aan Ian: „Waarom noem je de profeet Isa (Jezus) de Messias?” Terwijl iedereen naar hem keek, kreeg Ian kracht en woorden om te spreken. Eerst legde hij uit dat Isa „onze profeet” is, één die moslims en christenen gemeenschappelijk hebben, omdat ook de Koran Hem als profeet beschouwt. De moellah was het daarmee eens. Ian ging vervolgens in op de diepere betekenis van het woord Masih (Messias). Dat is niet alleen een titel, het betekent ook iets: aanraken, of: genezen, de aanraking die geneest. Alleen Jezus Christus had de kracht om te genezen. Zelfs de Koran erkent dit.
Zijn uitleg was voor deze mannen als kwam een oude sage tot leven. Jezus is de Messias! De kamer barstte uit zijn voegen door de spontane vreugde die ontstond. De moellah zweeg.” Keesee: „O, wat doet de waarheid toch kracht!”
Tim Keesee
Tim Keesee is de oprichter en directeur van Frontline Missions International, een organisatie die zich al ruim twintig jaar richt op het brengen van het Evangelie op plaatsen die letterlijk en figuurlijk moeilijk te bereiken zijn. Zowel volkeren in afgelegen gebieden als landen waar christenen een tweederangspositie hebben, krijgen aandacht van de organisatie. De Amerikaan Keesee doet in het vorig jaar verschenen boek ”Dispatches from the Front, Stories of Gospel Advance in the World’s Difficult Places” (uitg. Crossway, Wheaton, Illinois, ISBN 978 1 4335 4069 1) verslag van zijn ervaringen bij het werk voor Frontline Missions. Keesee bracht ook een serie dvd’s uit over het werk van zijn organisatie.