Google: van zoekmachine naar internetkolos
MOUNTAIN VIEW (ANP). De Amerikaanse studenten Larry Page en Sergey Brin bedachten eind jaren negentig een nieuwe manier om zoekresultaten op internet te ordenen naar belangrijkheid. Hun vinding, die aanvankelijk de werktitel PageRank kreeg, zou uiteindelijk onder de naam Google de wereld veroveren.
In de tijd dat Page en Brin hun bedrijfje opzetten, domineerden partijen als Yahoo en Altavista de zoekmachinemarkt. De komst van Google bracht daar snel verandering in. Sleutel tot het succes was de onderscheidende manier waarop de zoekmachine bepaalde welke resultaten bovenaan kwamen te staan.
Aanvankelijk sloot Google onderhandse deals met geldschieters om aan financiering te komen. In 2004 maakte het in Californië gevestigde bedrijf de gang naar de beurs, waarmee het in één klap een prijskaartje omgehangen kreeg van meer dan 23 miljard dollar. Inmiddels is Google op de beurs 364 miljard dollar waard.
De onderneming heeft haar activiteiten sindsdien dan ook fors uitgebreid en verbreed. Naast een zoekmachine biedt het bedrijf diensten aan op het gebied van advertenties, e-mail, sociale media, mobiele telefonie (Android), data-opslag, onlinevideo’s (YouTube) en een breed scala aan zakelijke producten.
Juist dat brede aanbod, in combinatie met de dominante positie van zijn zoekmachine, brengt Google in aanvaring met de Europese Commissie. Die meent dat het bedrijf zijn marktpositie misbruikt door systematisch zijn eigen producten te bevoordelen in de zoekresultaten die het aan gebruikers presenteert.
Google behaalde vorig jaar een omzet van 66 miljard dollar een een nettowinst van ruim 14 miljard dollar. Er werken wereldwijd 53.600 mensen. De topman van het bedrijf is mede-oprichter Larry Page. Sergey Brin leidt de divisie Google X, die zich bezighoudt met onderzoek naar nieuwe technologieën.
De naam Google is afkomstig van het woord googol, dat in de jaren veertig door de Amerikaanse wiskundige Edward Kasner werd geïntroduceerd om een onvoorstelbaar groot getal (tien tot de honderdste macht) uit te drukken. De naam stond voor de grote hoeveelheden informatie die de zoekmachine kon verwerken.