Profiel TNT
AMSTERDAM (AFN). De Amerikaanse pakketbezorger FedEx wil zijn Nederlandse rivaal TNT kopen. Hieronder een profiel van TNT.
Naam: TNT
Historie: TNT (Thomas Nationwide Transport) werd in 1946 in Australië opgericht. Het inmiddels wereldwijd actieve expressbedrijf werd in 1996 overgenomen door KPN, het post- en telecommunicatieconcern dat voortkwam uit het voormalige staatsbedrijf PTT. In 1998 werden de post- en expressdiensten van KPN onder de naam TPG afgescheiden van de telecommunicatieactiviteiten, waarna de naam van het bedrijf in 2006 werd veranderd in TNT. De postactiviteiten van TNT werden na een splitsing voortgezet in het zelfstandige beursgenoteerde bedrijf PostNL.
Activiteiten: TNT levert in meer dan tweehonderd landen en vervoert zo’n 1 miljoen zendingen per dag bestaande uit onder meer documenten en pakketten.
Bestuur: topman Tex Gunning, financieel directeur Maarten de Vries.
Medewerkers: 2000 medewerkers in Nederland, iets meer dan 15.000 in Europa en 58.000 wereldwijd.
Financiële gegevens: TNT behaalde in 2014 een omzet van 6,7 miljard euro. Het nettoverlies kwam uit op 195 miljoen euro en operationeel werd er een verlies van 86 miljoen euro geboekt.