Slurf maakt van evacuatie plezierritje
Bij brand in de bovenste verdieping van Buckingham Palace maakt koningin Elizabeth zich uit de voeten door een vluchtslurf. Nederland is nog onbekend met dit evacuatiemiddel. Eddy Roossien uit Groningen wil daar verandering in brengen. „Het ultieme doel is vermelding in het bouwbesluit.”
De seconden tikken weg op de laptop van Eddy Roossien, terwijl een promotiefilmpje een evacuatie toont. Een vrouw opent overdreven rustig het raam van een kantoorflat. De camera kijkt in een diepte van enkele tientallen meters. De kantoormedewerkster lijkt niet onder de indruk en gooit een groot pakket van canvas doek uit het raam, dat zich ontvouwt tot een ronde slurf die reikt tot aan de begane grond.
De vrouw stapt in de slurf. Enkele tellen later staat ze ongedeerd met beide benen op de stoep voor de flat. De klok stopt: een minuut en drie seconden. Roossien glimlacht enigszins trots. „Zo snel kun je bij een calamiteit niet met een trap naar beneden.”
De directeur van Roossien Hoogwerktechniek beantwoordt vanzelf de vragen die opkomen bij het zien van de beelden. „De vluchtslurf heeft een diameter van 1 meter. Binnenin zorgt een wokkelvormig frame voor een glijbeweging. Verder houdt de wrijvingskracht de zwaartekracht in evenwicht, zodat de glijsnelheid nooit meer dan ruim 2 meter per seconde bedraagt. Aan het einde van de slurf voorkomt een schuimrubber matrasje een harde landing.”
De vergrendeling op de verdiepingsvloer maakt het mogelijk dat vluchters achter elkaar de slurf kunnen gebruiken. Als de afstand erg lang is, kan er duizeligheid ontstaan. „Een beetje misselijk is echter beter dan opgesloten zitten in een flat terwijl het vuur om zich heen grijpt. De eerste keer moest ik even wennen, de tweede glijtocht was wel relaxed.”
Hoewel Roossien veel kan vertellen over slurfen en glijden, is de vluchtslurf een vreemde eend in de bijt. Het bedrijf, met tien werknemers, verkeert in hogere sferen: klimmaterialen beheersen het assortiment. Van een huishoudtrapje voor het wassen van ramen tot een bordes om vliegtuigrompen te kunnen schilderen. Het Groningse bedrijf mag zich exclusief dealer noemen van de Duitse firma Günzburger Steigtechnik.
Op een bijeenkomst bij de oosterburen kwam Roossien de vluchtslurf tegen. „Een van de partners van Günzburg had een kleine foto van de vluchtslurf. Meteen heb ik hen gevraagd naar de herkomst van het product. De fabrikant in Noord-Duitsland was toen snel gevonden.”
In Nederland ging Roossien direct aan de slag. Een stagiaire van Hogeschool Holland kreeg de opdracht om de organisatie rond de noviteit op de rails te zetten. Sabrina Brandsma bestookt sinds vijf maanden gemeenten, brandweer en andere mogelijke afnemers om het product onder de aandacht te brengen. De eerste naam ”personenbrandslurf” moest wijken voor het vlottere ”vluchtslurf”.
Roossien verdeelt zijn markt in twee delen. „Bij monumentale panden en kerken oogt een stalen vluchttrap langs de gevel lelijk. De Rijksdienst voor de Monumentenzorg kant zich altijd fel tegen deze oplossing. Een aan de buitenkant onzichtbare slurf biedt dan een alternatief.”
Datzelfde geldt voor de zorgsector. „Bejaardenflats zijn voorzien van noodtrappen die bij brand een vlucht mogelijk maken. Maar het advies van de brandweer voor een rolstoelgebruiker luidt simpelweg: maak geen gebruik van de lift, sluit ramen en deuren en wacht op de brandweer. Installatie van een aantal vluchtslurfen verhoogt de ontsnappingskans, ook voor ouderen en gehandicapten.”
Hoewel de verwachtingen groot zijn, staat de verkoopteller nog op nul. „De website is sinds drie maanden actief. Deze maand presenteren we het product aan onze verkopers. De verkoop moet vervolgens op gang komen. De eerste signalen zijn positief. Gemeenten, brandweer en monumentenzorg reageren enthousiast.”
In het buitenland neemt het Duitse product inmiddels een grote plaats in tussen de vluchtmiddelen. „Bij een brand in Buckingham Palace springt koningin Elizabeth in de slurf. Verder zijn bijvoorbeeld de Nederlandse consulaten in het buitenland ermee uitgerust.” Klanten betalen ongeveer 10.000 euro voor een hoogte van 10 meter, exclusief montage. De levertijd bedraagt zes tot acht weken.
Een belangrijke barrière voor een definitieve doorbraak in Nederland is een vermelding in het bouwbesluit, zodat de vluchtslurf wettelijk wordt erkend. „De regelgeving loopt altijd achter de ontwikkelingen aan. Opname in dat bouwbesluit is echter ons ultieme doel.”
Dat zal Sabrina Brandsma niet meer meemaken. Haar stage zit er bijna op. Roossien blijft achter met een volledig nieuw bedrijfje. „Wellicht maak ik een aparte BV.” Hij antwoordt stellig op de vraag of hij dan zelf eigenaar blijft. „Natuurlijk, daarvoor is het veel te mooi.”