Forensisch patholoog: Conclusie opzettelijke crash voorbarig
APELDOORN. Alles wijst erop dat de copiloot het Germanwingstoestel moedwillig heeft laten neerstorten. Toch moeten andere scenario’s niet worden uitgesloten, vindt forensisch patholoog Frank van de Goot. „Er zijn al genoeg mensen onschuldig veroordeeld.”
Dat „heren met stropdassen” en het grote publiek twee dagen na een vliegtuigramp de crash al hebben opgelost, gaat er bij Van de Goot niet in. Een copiloot die met de dood voor ogen, gebonk op zijn cockpitdeur en gillende passagiers op de achtergrond rustig blijft ademhalen; dat vindt hij merkwaardig. „De conclusie die nu wordt getrokken, is daarom veel te voorbarig. Ik vind het jammer dat dit al zo vroeg in het onderzoek naar buiten wordt gebracht. Voordat deze conclusie mag worden getrokken, moeten eerst alternatieve scenario’s worden uitgesloten.”
Wat er volgens Van de Goot ook gebeurd zou kunnen zijn, is dat de copiloot door een hart- of hersenafwijking opeens onwel is geworden. Dat zou kunnen verklaren dat de man, zoals uit de afgeluisterde cockpitgesprekken is gebleken, al die tijd dat hij alleen in de cockpit zat geen woord heeft gezegd, nergens op reageert en rustig ademhaalt.
Belangrijk is nu dat het Franse openbaar ministerie ervoor zorgt dat er zo veel mogelijk lichamelijke resten van de copiloot worden gevonden, zegt Van de Goot. Aan de hand van DNA-materiaal kunnen forensisch pathologen dan proberen te achterhalen of de man mogelijk iets onder de leden had waardoor hij handelingsonbekwaam was. Dat er waarschijnlijk weinig meer van hem over is, hoeft volgens hem niet bezwaarlijk te zijn. „Een stuk hart kan al voldoende zijn om een eventueel ziektebeeld vast te stellen.”
Een andere uitkomst dan zelfmoord lijkt op dit moment erg onrealistisch, erkent Van de Goot. Toch moeten met name forensisch pathologen andere scenario’s niet uitsluiten. „Er zijn al genoeg mensen ten onrechte veroordeeld. Als het klopt dat de crash veroorzaakt is door zelfmoord, is dat heel erg. Het drama is echter compleet als blijkt dat de ramp door iets anders is ontstaan.”
Sensatiezucht
De internationale vereniging van verkeersvliegers Ifalpa laakt het vrijgeven van informatie uit de cockpitvoicerecorder van het neergestorte vliegtuig. „Voortijdig lekken van niet-geanalyseerd materiaal, zonder context, leidt tot voorbarige conclusies, schending van privacy, sensatiezucht en voyeurisme”, meldt de vereniging in een persbericht.
Tegen de NOS zegt Steven Verhagen, voorzitter van de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers, dat het lekken van informatie naar The New York Times en het bekendmaken van het Franse OM „kwalijk” is. „Als een instantie als het OM zoiets naar buiten brengt, neemt iedereen aan dat het zo is, terwijl nog heel veel feiten niet onderzocht zijn.” Volgens Verhagen is het nog maar de vraag of de onderzoekers uiteindelijk ook tot de conclusie komen dat de copiloot het toestel moedwillig liet neerstorten.
Voor luchtvaartexpert Fred Bruggeman staat het niettemin vrijwel vast dat de copiloot de dader is. Dat hij het vliegtuig heeft laten dalen, pleit volgens hem sterk tegen hem. „Een vliegtuig laten stijgen of dalen is een doelbewuste actie en mag alleen als daarvoor nadrukkelijk toestemming is gevraagd aan de luchtverkeersleiding. Dat is voor zover wij weten niet gebeurd. Een vliegtuig ongevraagd van hoogte laten veranderen, is alleen al vanwege botsingsgevaar levensgevaarlijk en daarmee een doodzonde.”
Dat de piloot de cockpit niet in kon, kan volgens hem alleen maar doordat de copiloot hem
de toegang weigerde. „Met een code, die behalve de piloot de volledige crew kende, kon hij de deur openen. Een technisch defect acht ik uitgesloten. Alle toevalligheden bij elkaar opgeteld, kan ik niet anders dan concluderen er geen ander realistisch scenario voor de vliegtuigcrash is dan zelfmoord.”