Adidas voorspelt flinke winstgroei tot 2020
HERZOGENAURACH (ANP/BLOOMBERG). Adidas verwacht dat zijn nettowinst in de komende vijf jaar jaarlijks met circa 15 procent toeneemt. De omzetgroei zal, na correctie voor wisselkoerseffecten, zo’n 7 à 9 procent per jaar zijn. Dat stelde de Duitse sportartikelengigant donderdag.
De beoogde groei moet worden gerealiseerd door een versnelde productinnovatie en een focus op een aantal grote wereldsteden. Bestuursvoorzitter Herbert Hainer stelde in een toelichting dat snelheid „één van de drie voornaamste mantra’s” wordt. Hij wil de ontwikkelingstijd van nieuwe producten verkorten zodat ze eerder in de winkels liggen.
Als onderdeel van de nadruk op snelheid gaat Adidas flink investeren in onlineverkopen. Dat moet leiden tot een verviervoudiging van de omzet uit ‘e-commerce’ tot meer dan 2 miljard euro in 2020.
Adidas zal een groter deel van zijn investeringsbudget dan eerder werd aangegeven gebruiken om de verkopen in Los Angeles, New York, Londen, Parijs, Shanghai en Tokio op te stuwen. Het concern mikt op een omzet van meer dan 22 miljard euro in 2020.
Het strategische plan moet Adidas in staat stellen om meer geld terug te laten vloeien naar zijn aandeelhouders. Het streven is om 30 tot 50 procent van de winst uit te keren als dividend, tegen 20 tot 40 procent in de afgelopen jaren.
Halverwege vorig jaar liet Adidas nog zijn doelstelling voor een omzet van 17 miljard euro en een winstmarge van 11 procent in 2015 varen. Hainer zette sinds 2008 twee keer een streep door langetermijnplannen, nadat het bedrijf er niet in was geslaagd zijn doelstellingen waar te maken.