Economie

„ACM levert consument 1,2 miljard op”

DEN HAAG (ANP). Het werk van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de Nederlandse consument afgelopen jaar 1,2 miljard euro opgeleverd. Dat blijkt uit het donderdag verschenen jaarverslag van de toezichthouder. Met name prijzen in energie- en telecommunicatiesector zouden zonder ingrijpen van de ACM voor consumenten hoger zijn uitgevallen, aldus de organisatie.

12 March 2015 12:08Gewijzigd op 15 November 2020 17:19

De ACM is onder meer betrokken geweest bij de vaststelling van tarieven voor transport van energie. Ook waarschuwde de toezichthouder consumenten voor bedrijven die afspraken niet nakwamen. „Maar ook het stimuleren om over te stappen op een andere zorgverzekeraar zit in dat bedrag verwerkt”, aldus de ACM.

De boetepot van nog geen 8 miljoen euro is relatief bescheiden. De ACM legde afgelopen jaar in negen gevallen een sanctie op. „Het opleggen van boetes is ook geen doel op zich”, verduidelijkte ACM-voorzitter Chris Fonteijn. „Het gaat er ons om markten te laten werken en consumentenproblemen op te lossen om verdere schade te voorkomen.”

De ACM zei de komende tijd scherp te kijken naar de ontwikkelingen in de zorg, als gevolg van de maatschappelijk onrust die is ontstaan over de rol van de zorgverzekeraars. Zo wordt in de gaten gehouden of verzekeraars niet te machtig worden en niet met elkaar samenspannen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer