Gebied rond Lelystad Airport thema in verkiezingen
„Lelystad Airport mag uitbreiden.” Het is een vreemde stelling in de stemwijzer op de website van de provincie Flevoland. De provincie beslist daar namelijk niet over. Wel praat Flevoland over de infrastructuur eromheen.
Om de paar minuten kiest een Cessna-lesvliegtuig het luchtruim vanaf Lelystad Airport. Het gesnor van de propeller valt nauwelijks op. Een kleine zakenjet die even later opstijgt, maakt wat meer herrie. Bedrijvigheid is er rond de luchthaven bijna niet. De meeste drukte is te zien bij luchtvaartmuseum Aviodrome. Verder zijn er op het vliegveld wat bedrijven die zich direct bezighouden met de luchtvaart. Op de smalle weg langs de start- en landingsbaan rijdt slechts af en toe een auto. Het is moeilijk voor te stellen dat het hier over enkele jaren mogelijk een drukte van belang is.
Het kabinet beslist op zijn vroegst in april over de toekomst van Lelystad Airport. Daarna vellen de Tweede en de Eerste Kamer een oordeel. De bedoeling is om de start- en landingsbaan te verlengen van 1250 naar 2400 meter om de komst van zwaardere toestellen mogelijk te maken. Het aantal vluchten kan naar 45.000 per jaar en het aantal passagiers naar maximaal 6,7 miljoen. Momenteel zijn er vooral veel lesvliegtuigen. Rond de luchthaven is een bedrijventerrein gepland, hoewel er op dit moment nog geen vierkante centimeter grond is verkocht.
Terwijl bedrijven voorstander zijn van de ontwikkeling van het gebied en de meeste politici de luchthaven zien als een toekomstige banenmotor, is er voortdurend verzet van omwonenden en natuurorganisaties. Een van de tegenstanders is de Vogel- en Natuurwacht Zuid-Flevoland. De organisatie vreest dat vliegtuigen in botsing komen met groepen vogels. Een onderzoek wees eerder uit dat vliegtuigen niet in de buurt van grote vogelconcentraties komen. Bestuurslid Marius Bouscholte zegt dat het onderzoek niet goed is uitgevoerd. „Het was slechts een literatuuronderzoek. Vogels blijven niet alleen in de Oostvaardersplassen, maar verplaatsen zich ook. Er moet ter plekke worden gekeken naar het gedrag van de vogels.”
Als de overheid besluit dat de uitbreiding van de luchthaven doorgaat, ziet Bouscholte nog mogelijkheden om invloed uit te oefenen. „We gaan niet op een negatieve manier protesteren. Wel waarschuwen we vliegmaatschappijen voor de aanwezigheid van vogels. We geven aan dat ze in de toekomst misschien vliegschema’s moeten aanpassen, omdat vogels op bepaalde tijden in de buurt van de luchthaven zijn.”
Ook voorzitter Frans Pels van actiegroep Vlieg op uit Biddinghuizen zal zich niet zomaar neerleggen bij de uitbreiding van de luchthaven. Veel inwoners van Biddinghuizen zijn lid van Vlieg op. Volgens Pels hebben deze leden de afgelopen jaren samen zo’n 650 bezwaarschriften tegen de luchthaven ingediend. In de toekomst gaan vliegtuigen namelijk laag over Biddinghuizen.
Bezetting
Pels ziet nog wel mogelijkheden om in actie te komen. Ook als het kabinet instemt met uitbreiding van de luchthaven. „Lelystad moet nog een bestemmingsplanwijziging indienen. En daar gaan we natuurlijk bezwaar tegen aantekenen.” Verschillende leden van Vlieg op hebben volgens Pels weleens geopperd om de landingsbaan te bezetten. Pels ziet daar echter niets in. „We proberen de uitbreiding te verhinderen door bezwaarschriften in te dienen en contacten te leggen met politici. En we hebben een keer een lawaaidemonstratie gehouden.”
Van de politieke partijen is GroenLinks een van de felste tegenstanders van uitbreiding van de luchthaven. Lijsttrekker Miske: „Zolang het kabinet geen beslissing heeft genomen, kunnen we protesteren. Als het kabinet inderdaad voor uitbreiding blijkt te zijn, is het nog maar afwachten of de Schiphol Group als eigenaar inderdaad gaat investeren. Als Schiphol dat doet, hopen we dat er zo’n duurzaam mogelijk vliegveld komt. Alhoewel, een duurzaam vliegveld bestaat niet.”
Miske vindt de uitbreiding strijdig met de wens van de provincie om recreatie langs de oostelijke randmeren te bevorderen. Juist op die plaatsen, in de buurt van Biddinghuizen, zullen vliegtuigen vol gas geven. Ze moeten namelijk hoogte winnen om niet te laag over oefenterreinen van defensie bij ’t Harde te gaan. „Er komt geen enkele recreant meer als vliegtuigen laag overgaan.”
Indutten
Lijsttrekker Simonse van de SGP in Flevoland hoopt juist wel op uitbreiding van de luchthaven. „Meer passagiers betekent ook meer ondernemingen. Bovendien willen de onderhoudsbedrijven die er al zijn gevestigd graag zwaardere toestellen onder handen nemen.” Vergroting van het vliegveld kan volgens Simonse een impuls geven aan de economie in Flevoland. „Lelystad Airport zit al jarenlang op hetzelfde niveau. Het gevaar bestaat dat het vliegveld gaat indutten. En dat moet niet gebeuren.”
Flevoland heeft inmiddels geld gereserveerd voor het openbaar vervoer en de aanleg van wegen in het gebied rond Lelystad. Een aandachtspunt is wel de aanwezigheid van de Oostvaardersplassen, die volgens de SGP eveneens een impuls nodig hebben. „Ook is er aandacht nodig voor de omwonende boeren en voor inwoners van Biddinghuizen en Dronten, die straks vliegtuigen laag over horen komen. Anderzijds is Lelystad de beste plaats in Nederland om een luchthaven te hebben. Hier is ruimte en er wonen relatief weinig mensen. Ik vind dat er geld moet komen voor mensen die te maken krijgen met overlast. Bijvoorbeeld om hun woningen te isoleren of om te zorgen dat ze kunnen verhuizen.”
Bereikbaar
ChristenUnielijsttrekker Siepel is het op grote lijnen met Simonse eens. „Wij richten ons op het bewerkstelligen van goede randvoorwaarden. De bereikbaarheid van de luchthaven moet goed zijn, er moet veel werkgelegenheid bij komen en de overlast moet worden beperkt. Dus geen nachtvluchten en niet vliegen over natuurgebieden.”
Volgens Siepel levert een uitbreiding van luchthaven Lelystad minder overlast op dan het vergroten van Schiphol. In individuele gevallen kan er wel hinder optreden. Dan moeten het Rijk, de provincie Flevoland en de gemeenten compensatie bieden.
Wat het bedrijventerrein naast de luchthaven betreft, vindt Siepel dat hier alleen ondernemingen moeten komen die belang hebben bij het vliegveld. „Een metaalverwerkingsbedrijf kan zich ook elders vestigen. Maar een maaltijdenleverancier voor vliegmaatschappijen is welkom.”
De ChristenUnie vindt natuurgebieden, zoals de Oostvaardersplassen, van belang. Maar kan daar wel een groter wordend vliegveld naast? Siepel: „Deskundigen hebben uitgewezen dat dat naast elkaar kan bestaan. Bovendien wordt er niet over de Oostvaardersplassen zelf gevlogen.”
serie In alle staten
Dit is het eerste deel in een serie artikelen over onderwerpen rond de Provinciale Statenverkiezingen.