Meer zaken afhandelen online is inzet van de Rabobank
UTRECHT. Verdere virtualisering van de dienstverlening, meer zaken online afhandelen. Die ontwikkeling staat centraal bij de Rabobank. Tegelijk wil de bank sterk aanwezig blijven op lokaal niveau. „We zoeken nieuwe vormen van dichtbij”, zoals bestuursvoorzitter Wiebe Draijer het uitdrukt.
Hij presenteerde donderdag, op het hoofdkantoor in Utrecht, voor de eerste keer de jaarcijfers van het coöperatieve concern. Draijer trad afgelopen oktober aan als hoogste baas.
Rabo heeft iets goed te maken. De reputatie liep in de achterliggende jaren een flinke deuk op. Dieptepunt vormde de boete van 774 miljoen euro die in de herfst van 2013 moest worden betaald in verband met gesjoemel met gegevens bij het vaststellen van de libor, een internationaal belangrijk rentetarief. Maar de nieuwe topman signaleert inmiddels een begin van herstel van vertrouwen, zoals blijkt uit een onderzoek naar de waardering onder klanten. Hij merkte 2014 daarom aan als een „positief keerpunt”, met daarbij de kanttekening dat er op dit vlak nog veel werk te doen valt.
Ondertussen gaat de ‘verbouwing’ van het financiële bedrijf door. In de jongste verslagperiode zijn opnieuw veel vestigingen, meer dan honderd, gesloten. Het totaal werd in vier jaar tijd teruggebracht van ruim 900 tot bijna 550. De eerder aangekondigde plannen voorzien in uiteindelijk een reductie tot zo’n 400. Ook de hoeveelheid geldautomaten is verminderd, van ongeveer 2960 tot 2300. De Rabobank zegt hiermee in te spelen op het veranderende gedrag van de klant. Die handelt steeds meer transacties af via internet. Het aantal gebruikers van mobiel bankieren illustreert dat: het groeide van 136.000 eind 2010 tot 2,27 miljoen nu.
Maar tevens streeft de bank ernaar, zo benadrukte Draijer, om ook in de toekomst volop te participeren in de lokale gemeenschappen. Dat betekende vorig jaar bijvoorbeeld dat de onderneming nagenoeg 65 miljoen euro ofwel 3,5 procent van de winst besteedde aan maatschappelijke projecten zonder winstoogmerk.
„Nieuwe vormen van dichtbij” zijn volgens de voorzitter op komst. Later horen we wat dit concreet gaat inhouden. Er is al een soort rijdende bank, te vergelijken met de bibliotheekbus die op vaste tijden op bepaalde plaatsen staat, bedoeld om vooral de ouderen toch dicht bij huis van dienst te zijn. Dat project wordt uitgebreid. Draijer: „We blijven in ieder geval de meest lokaal aanwezig financiële instelling van Nederland. Er zijn meer Rabokantoren dan politiekantoren.”
Virtualisering gaat ook gepaard met een forse verkleining van het personeelsbestand. In Nederland werken er nog bijna 36.500 mensen bij Rabobank, tegen 42.000 eind 2012. Tussen 2012 en 2016 moet de in uitvoering zijnde reorganisatie leiden tot het schrappen van 9000 banen. Wereldwijd telt het concern, dat in 2014 een winst behaalde van 1,84 miljard euro, 48.200 werknemers.