Rijbewijs geldt niet automatisch levenslang
Bijna 10 miljoen Nederlanders hebben een rijbewijs. De meeste mensen behalen het felbegeerde papiertje rond hun twintigste en met een beetje geluk rijden ze daarmee tot hun zeventigste rond.
Vanaf die leeftijd volgt een verplichte medische keuring waaruit moet blijken of iemand nog in staat is veilig de weg op te gaan. Gelukkig rijden heel veel mensen jarenlang zonder zichzelf of anderen schade te berokkenen. Dat geldt helaas niet voor iedereen.
Op dit moment laait de discussie over het puntenrijbewijs weer op. Het idee werkt als volgt: Wie een overtreding maakt, krijgt een aantal strafpunten. Bij een bepaalde score wordt het rijbewijs tijdelijk of voorgoed ingetrokken. De dreiging om je rijbewijs kwijt te raken, werkt preventief. Mensen nemen minder snel een bewust risico, leven de verkeersregels beter na en gedragen zich minder agressief op de weg, zo leren de ervaringen uit het buitenland. Wie zich keurig aan de regels houdt, heeft uiteraard niets te vrezen en rijdt jarenlang zonder vrees voor inname rond.
Je zou dus zeggen dat het puntenrijbewijs een slim systeem is dat mensen bij de les houdt. Het is toch niet voor niets dat het in verschillende landen al jaren wordt toegepast. 3VO pleit dan ook al lange tijd voor de invoering van een dergelijk systeem. De meeste Nederlanders zijn het daarmee eens. Bij een recent onderzoek bleek 88 procent van de ondervraagden voorstander van een puntenrijbewijs; 72 procent van alle ondervraagden wil dit invoeren voor alle bezitters van een rijbewijs, 16 procent alleen voor oudere of zeer jonge weggebruikers.
De minister denkt hier echter anders over. Het puntenrijbewijs zou geen bijdrage leveren aan de verkeersveiligheid. Het levert volgens haar slechts een geringe daling van het aantal dodelijke slachtoffers op. Nog afgezien van het feit dat verkeersveiligheid wel iets meer om het lijf heeft dan ongevallenstatistiek, is de werkelijke reden voor haar afwijzing een heel andere. Een puntensysteem veronderstelt dat je overtredingen op een bepaalde manier registreert en bij elkaar optelt om zo tot de bepaling van strafpunten te komen. Dat vergt natuurlijk nogal wat van de manier waarop overtredingen bijgehouden worden. Toch mogen dit soort technische en administratieve problemen nooit reden zijn om een slim systeem niet in te voeren.
Dat besef dringt nu ook in de politiek door. Op dit moment is er een kamermeerderheid voor het invoeren van het puntenrijbewijs. Want ook al daalt het aantal verkeersslachtoffers misschien niet spectaculair bij de invoering van dit systeem, het drukt mensen wel met hun neus op de feiten. Een rijbewijs moet je blijven bewijzen.
Een puntenstelsel maakt duidelijk dat het rijbewijs niet levenslang geldig is, maar slechts een vergunning om aan het verkeer deel te nemen. Iedereen weet dat aan een vergunning rechten en plichten verbonden zijn. Wie zijn plichten niet nakomt, verspeelt zijn rechten.
3VO, Heleen Rijnkels