Dieselauto soms de verstandigste keuze
DEN HAAG. Staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu) maakte gisteren bekend met haar collega Wiebes (Financiën) in gesprek te willen om de verkoop van nieuwe dieselauto’s terug te brengen. Wiebes voelt er echter niets voor om deze auto’s extra te belasten, zo liet hij al snel weten.
De plannen van Mansveld zouden een lastenverhoging voor dieselrijders betekenen, zo blijkt uit een brief van de PvdA-bewindsvrouw aan de Tweede Kamer. Dieselauto’s zouden volgens haar te vervuilend zijn.
Dat dieselauto’s het milieu zwaarder belasten dan andere auto’s, lijkt genuanceerder te liggen: soms is een auto met dieselmotor zelfs de betere keuze.
Hoe vervuilend zijn dieselauto’s?
Uit onderzoek van de denktank CE Delft stoten moderne euro 5-dieselmotoren van personenauto’s vooral nog NOx en fijnstof uit. De uitstoot van koolmonoxide en onverbrande koolwaterstoffen is inmiddels zo sterk teruggedrongen dat dit geen probleem meer is, aldus CE Delft.
De nieuwste cijfers van brancheorganisatie Bovag laten zien dat de uitstoot van NOx in 2013 nog maar 18 procent is van de uitstoot in 1990, en de emissie van fijnstof 19 procent. Terwijl het wegverkeer in die jaren bijna verdubbeld is.
Zijn diesels de grootste vervuilers?
Nee, zeescheepvaart en huishoudens zijn grotere vervuilers. Het personenvervoer was in 2012 verantwoordelijk voor 8 procent (27 miljoen kilogram) van de totale NOx-uitstoot in Nederland, en voor 9 procent (2,9 miljoen kilogram) van de totale fijnstofemissie.
Zijn dieselauto’s grotere vervuilers dan benzineauto’s?
Dat is nog maar de vraag. In ieder geval zijn dieselmotoren gunstiger voor het klimaat: ze stoten minder CO2 uit dan vergelijkbare benzinemotoren.
Onderzoek uit 2012 van de ADAC –de grootste autoclub van Duitsland– wijst bovendien uit dat het aantal fijnstofdeeltjes uit direct ingespoten benzinemotoren soms hoger ligt dan bij dieselmotoren. Voor benzinemotoren bestaat echter geen norm, geen zogeheten roetmeting zoals voor dieselmotoren verplicht is. Een roetfilter hebben die benzineauto’s evenmin.
Dan maar massaal aan de hybride auto?
Gemiddeld gebruiken hybride auto’s 80 procent meer brandstof dan fabrikanten opgeven, blijkt uit een onderzoek dat leasemaatschappij Arval in opdracht van de NOS heeft uitgevoerd. Daarbij werden zestig hybride auto’s van de merken Opel Ampera, Chevrolet Volt en de Prius Plug-in van Toyota getest. Het rij- en laadgedrag van de bestuurder is daar debet aan. Er waren zelfs chauffeurs die met hun hybride niet zuiniger reden dan 1 op 13. Met een zuinige dieselauto is 1 op 20 al gemakkelijk haalbaar.
Moeten we dan elektrisch gaan rijden?
Nee. Uit onderzoek van bureau Transport & Mobility van vorig jaar blijkt dat elektrische auto’s in het stadsverkeer nauwelijks minder fijnstof produceren dan moderne benzineauto’s. Over de gehele levenscyclus gezien belast een elektrische auto het milieu met 80 tot 190 procent meer dan een auto met verbrandingsmotor, zo volgt uit een vergelijkend onderzoek uit 2012 van de Norwegian University of Science and Technology in Trondheim.
Leasebedrijven hanteren veelal de volgende richtlijn: wie veel in de stad rijdt, weinig op de snelweg komt en minder dan 150 kilometer per dag aflegt, is goed bediend met een elektrische auto; voor wie meer dan 150 kilometer per dag rijdt en niet alleen maar op snelwegen, is een hybride auto de beste keuze; voor de echte kilometervreters blijft een zuinige diesel de schoonste optie.