Economie

„Particulier belegt ook op basis van imago”

MAASTRICHT (ANP). Particuliere beleggers laten zich bij de keuze voor aandelen niet alleen leiden door de winstverwachting, maar ook door het imago van het bedrijf. Dat blijkt uit onderzoek van de universiteit van Maastricht dat maandag bekend is gemaakt.

2 February 2015 11:15Gewijzigd op 15 November 2020 16:20

Uit het onderzoek blijkt onder meer dat beleggers bereid zijn in merken of bedrijven te investeren waar ze zelf affiniteit mee hebben, terwijl aandelen van een concurrerend bedrijf mogelijk lucratiever zijn. Ook het feit dat een bedrijf bijvoorbeeld Nederlands is, kan voor Nederlandse beleggers de doorslag geven om er aandelen van te kopen.

Volgens onderzoeker Arvid Hoffmann spelen dergelijke keuzes vooral in het onderbewuste. „Zodra beleggers zich ervan bewust worden, keren ze terug naar wat de standaard economische theorieën van ze verwachten, namelijk dat ze zoveel mogelijk financiële winst proberen te behalen.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer