Onrust over aanpak Ryanair
De aanpak van de Ierse luchtvaartmaatschappij Ryanair door de Europese Commissie zorgt voor veel onrust in de luchtvaart. De Commissie heeft vandaag maatregelen getroffen tegen de verkapte staatssteun die Ryanair zou krijgen op de luchthaven van Charleroi.
Eindhoven Airport en voorzitter Pat Cox van het Europees Parlement zijn bang voor de gevolgen voor passagiersaanbod en tarieven. Directeur B. de Boer van Eindhoven Airport zei maandag dat financiële druk op Ryanair gevolgen kan hebben voor de tarieven. Welke gevolgen dit voor het passagiersaanbod op Eindhoven Airport heeft, valt niet te overzien, aldus De Boer. Eindhoven Airport verwacht dat Ryanair dit jaar goed is voor 300.000 passagiers, de helft van het totaalaanbod. De maatschappij onderhoudt een lijndienst naar Londen en binnenkort ook naar Barcelona
Brussel wil Ryanair aanpakken omdat het de maatschappij verdenkt van het opstrijken van een verkapte staatssteun via het vliegveld van Charleroi. Ryanair vliegt altijd vanaf goedkopere, regionale vliegvelden. Daar bedingt het bedrijf enorme kortingen en hulp bij de marketing. Omdat de vliegvelden vaak in staatshanden zijn, zou dat staatssteun kunnen zijn. Bij het bekend worden van dit nieuws, daalde de koers van de prijsvechter onmiddellijk met 30 procent.
De goedkope tarieven die Ryanair hanteert vanaf de Eindhovense luchthaven hebben niets te maken met een verkapte staatssteun, stelde De Boer nadrukkelijk. „Wij zijn een normale vennootschap met drie aandeelhouders. De lage tarieven zijn gewoon het gevolg van een kwantumkorting. Elke maatschappij komt daarvoor in aanmerking.”
Ryanair zelf heeft al diverse keren gewaarschuwd voor de vergaande gevolgen van een negatieve uitspraak. Het bedrijf, dat vorige week al liet weten rekening te houden met een besluit uit Brussel dat het miljoenen euro’s moet terugbetalen, vreest voor de toekomst van de hele lagekostensector. Dit weekeinde liet het weten dat de ticketprijzen omhoog moeten bij een ingreep door de commissie.
Ook voorzitter Pat Cox van het Europees Parlement is ongerust over de gevolgen van de aanstaande beslissing over Ryanair. Hij schreef dat maandag in een brief aan de Europese Commissie. „Ik ben bezorgd dat het besluit ingrijpende gevolgen kan hebben, die veel verder gaan dan het specifieke geval van het gebruik door Ryanair van de luchthaven van Charleroi”, aldus Cox.
In zijn brief vraagt Cox of de commissie wel goed de neveneffecten heeft onderzocht. Hij vreest dat een negatieve uitspraak voor Ryanair gevolgen kan hebben voor andere regionale luchthavens.
Zijn actie leverde hem kritiek op van Bert Doorn, de voorman van de CDA’ers in het europarlement. „De voorzitter moet zich niet bemoeien met de omstreden staatssteunzaak rond de prijsvechter in de luchtvaart Ryanair. Of iets staatssteun is of niet, is volgens de Europese verdragen aan de Europese Commissie om te beoordelen. Het is niet aan het Europees Parlement, laat staan aan de voorzitter ervan, om te interveniëren”, meent Doorn. „Nog ernstiger is dat zowel parlementsvoorzitter Cox als Ryanair uit Ierland komt. Daardoor laadt hij een verdenking op zich.”