Economie

P&O Nedlloyd krijgt beursnotering

Het nieuwe bedrijf Koninklijke P&O Nedlloyd krijgt een beursnotering in Amsterdam. De onderneming is ontstaan doordat Nedlloyd de rederij P&O voor ongeveer 485 miljoen euro geheel in handen krijgt.

ANP
3 February 2004 09:03Gewijzigd op 14 November 2020 00:56

Nedlloyd heeft ook de helft van de aandelen van luchtvaartmaatschappij Martinair in handen. Een beursgang van de rederij P&O Nedlloyd zat al lange tijd in de pen. In 2001 wilde Nedlloyd zijn notering al gebruiken om de dochter naar de beurs te brengen. Dat plan mislukte echter, omdat P&O zich er toen niet in kon vinden.

Ditmaal is het Nedlloyd wel gelukt om het dochterbedrijf naar de beurs te krijgen. Nedlloyd schrijft het slagen van zijn bod toe aan de voorzichtige groei van de wereldeconomie en aan de gestegen koers van het aandeel. Vorig jaar hikte de koers van Nedlloyd tegen de 12 euro aan, maandag noteerde het bedrijf bijna 28 euro.

Ooit had Nedlloyd 10.000 mensen in dienst, tegenwoordig heeft de holding slechts enkele werknemers. „Maar met de overname ontstaat er een compleet nieuw en zelfstandig bedrijf”, aldus de huidige topman van Nedlloyd Haddo Meijer maandag in een toelichting.

P&O Nedlloyd wordt voortaan aangestuurd door een bestuur en niet meer door twee moederbedrijven. De raad van commissarissen en de raad van bestuur van Nedlloyd worden volgens Brits model samengevoegd. Philip Green wordt de topman, Haddo Meijer wordt lid van het bestuur. Lord Sterling, bestuursvoorzitter van P&O, stapt op. Verder verandert het stemrecht van de aandeelhouders doordat de preferente aandelen verdwijnen.

De beursgang en de centrale aansturing van de rederij zijn noodzakelijk om goed te kunnen inspelen op de groeiende containervaart, aldus Green. Het concern verwacht dat deze markt de komende twee jaar 8 tot 9 procent groeit.

„Deze eenvoudige organisatie stroomlijnt en versnelt het nemen van beslissingen”, zei de toekomstige topman. Het wordt volgens Green makkelijker om in de kosten te snijden. Hij benadrukte wel dat de overname geen gevolgen heeft voor de werkgelegenheid. Daar komt bij dat de onderneming door de beursgang toegang krijgt tot de kapitaalmarkt.

Nedlloyd betaalt 215 miljoen euro contant aan P&O. De houdstermaatschappij wil hiervoor met een claimemissie 190 miljoen euro ophalen. De rest van het bedrag wordt uit de kas betaald. P&O krijgt bovendien een belang van 25 procent in de nieuwe onderneming P&O Nedlloyd. Dat komt overeen met een waarde van 270 miljoen euro. De overname moet eind april of begin mei zijn afgerond.

De samenwerking tussen Nedlloyd en P&O stamt uit 1996. De combinatie is met 150 schepen een van de grootste spelers op de markt voor containervervoer. Jaarlijks vervoert de rederij 3,7 tot 4 miljoen containers. Wereldwijd werken er 11.000 mensen.

De thuisbasis van P&O Nedlloyd blijft Rotterdam. Dit heeft echter niet veel om het lijf. De voornaamste activiteit in Nederland zullen de bestuursvergaderingen zijn. Het concern zal in de praktijk vanuit Londen worden aangestuurd.

Het zwarte schaap bij P&O Nedlloyd is Martinair. Het concern wil dan ook zo snel mogelijk af van het belang in de maatschappij. KLM, dat de overige aandelen van de vervoerder bezit, wil dat overnemen. Dat mag echter niet van de Europese Commissie. Nedlloyd schat de waarde van Martinair op 100 miljoen euro.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer