Skoda Fabia RS: snel en zuinig, maar duur
Je bent jong en je wilt wat. Een sportieve en snelle auto bijvoorbeeld. En je hebt voldoende euro’s bij elkaar gespaard om deze wens te verwezenlijken. Dan denk je in geen geval aan Skoda. Onterecht, vinden ze daar. De nieuwe Fabia RS is volgens de Tsjechische fabrikant uitstekend in staat om jonge en onstuimige harten sneller te laten kloppen.
Voor zo’n 25.000 euro zijn er een hoop leuke auto’s te koop. Zo kost de Alfa Romeo 147 2.0 TS 25.255 euro, de Fiat Stilo 2.4 20V Abarth 22.995 euro en de Mazda3 2.0 Active 24.590 euro. Stuk voor stuk sportieve en competente wagens, die een prima keus zijn voor mensen met een zwak voor autorijden. Een maatje kleiner, maar stukken heftiger, zijn de Peugeot 206 RC (177 pk) voor 26.800 euro, de Mini Cooper S (163 pk) voor 27.200 euro en de Renault Clio 2.0 Sport (169 pk) voor 26.800 euro. Met het oog op dit lijstje pakt Skoda met de Fabia RS wel erg duur uit. Maar liefst 24.350 euro kost de wagen, die door de welbekende 96 kW/130 pk sterke 1,9 liter direct ingespoten turbodieselmotor wordt aangedreven. Op dezelfde bodemplaat levert Seat de Ibiza, die met dezelfde motor onder de kap als Ibiza 1.9 TDI Sport voor 21.890 euro de showroom wordt uitgereden. Skoda positioneert zich binnen het Volkswagen-concern als het nuchtere en prijsbewuste alternatief voor een Seat of Volkswagen. Met uitzondering van de Fabia RS kennelijk.
Genoeg over geld. De Fabia RS staat vooral voor zijn krijgshaftige voorkomen en dito prestaties. Skoda heeft de standaard Fabia behoorlijk onder handen genomen, voordat de auto het RS-label waardig geacht werd. Zo moest de standaard bumper wijken voor een stoerder exemplaar met extra luchtinlaten. Verder voorzag de fabrikant de Fabia van een sportonderstel en vulde hij de wielkasten met een paar kloeke lichtmetalen velgen. Een sportuitlaat en achterspoiler doen de rest. Het interieur is voor de gelegenheid opgeleukt met speciaal beklede sportstoelen en een lederen sportstuurwiel.
Strakke sturing
Wie denkt dat de Fabia RS standaard met allerlei accessoires wordt uitgerust, heeft het mis. Voor zaken als een audiosysteem, elektrisch bedienbare achterramen en xenonlampen moet gewoon extra geld op tafel komen.
Uiteindelijk draait het allemaal om het hart van de Fabia RS. De bekende direct ingespoten 1,9 liter turbodiesel, die reeds in vele Seats, Audi’s, Volkswagens en Skoda’s zijn werk doet, is verkoren om ook de Fabia RS aan te sporen. Het aggregaat is goed voor een maximumvermogen van 96 kW/130 pk en een maximumkoppel van 310 Nm. De 1220 kilo wegende Skoda trekt daarmee in 9,6 seconden vanuit stilstand op naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 206 km/h. Prima cijfers!
Het karretje is behalve lekker snel ook nog zuinig. Voordeel van de diesel is dat gas geven niet meteen een draaikolk in de tank veroorzaakt. Gemiddeld werkt de Fabia elke 16,7 kilometer een liter diesel weg. En dan is de auto stevig aangepakt.
Het sportonderstel maakt dat de Fabia RS zich wat stabieler toont dan zijn minder heetgebakerde ’broeders’ en wat strakker stuurt. Veel moeite om het dieselgeluid te maskeren, is er niet gedaan. Maar daarmee heb je de belangrijkste kritiek wel samengevat. Afgezien van het feit dat de auto een paar duizend euro te duur is. Nooit gedacht dat nog eens van een Skoda te moeten zeggen.