Magere resultaten kosten campagneleider van Dean de kop
Een slordige 40 miljoen dollar kon het niet voorkomen en campagneleider Joe Trippi evenmin, verliespartijen in de voorverkiezingen in de staten Iowa en New Hampshire. In een poging zijn campagne weer op de rails te krijgen, verving Howard Dean, in de race om de Democratische kandidatuur voor het presidentschap, woensdag de man die hem uit de anonimiteit had getrokken.
Roy Neel, de steun en toeverlaat en persoonlijke vriend van de voormalige vice–president Al Gore, heeft de taak gekregen de kandidaat uit Vermont weer op de politieke kaart te zetten. Dean die zich profileerde als de gezworen vijand van de gevestigde politieke orde en de lobbyisten in Washington, lijkt nu zelf aangewezen op een Washington–insider.
De nieuwe campagnemanager heeft als voormalige chefstaf van vice–president Gore, als plaatsvervangend chefstaf van Clinton, en als lobbyist voor de telecomsector in Washington een enorme dosis ervaring. Neel staat bekend om zijn organisatorische talenten en lijkt meteen het mes gezet te hebben in de grote kostenposten.
„U gaat een meer afgetrainde en doortastender organisatie zien", aldus Dean woensdagavond (lokale tijd) tegen verslaggevers. De kandidaat die tot voor kort in het geld leek te zwemmen, moet het door de nederlagen duidelijk zuiniger aan doen. Hij heeft zijn vijfhonderd man tellende campagneteam gevraagd twee weken salaris in te leveren.
In New Hampshire smeet Dean nog met geld maar sinds de ’nederlagen’ bij de voorverkiezingen stromen de dollars niet meer als vanzelf binnen. De organisatie heeft na de duurbetaalde tweede plaats in New Hampshire naar verluidt nog slechts 4,5 tot 5 miljoen dollar in kas.
Trippi kreeg na Deans verliespartijen een andere baan aangeboden in het team van de ex–gouverneur die verklaarde te hopen dat Trippi aan zou willen blijven als politiek strateeg. De campagnemanager pikte dat echter niet en besloot op te stappen.