Auto-industrie kampt met ontploffende airbags
AMSTERDAM. Paniek in de Verenigde Staten vanwege een dodelijk ongeval door het spontaan ontploffen van een airbag. Miljoenen auto’s moeten terug naar de garage. Heeft de Nederlandse automobilist wat te vrezen?
De moderne auto bestaat uit een veelheid aan onderdelen die de autofabrikant lang niet allemaal zelf vervaardigt. Toeleveranciers leveren grote delen van de auto kant-en-klaar bij de assemblagelijn af. Zo’n toeleverancier werkt in opdracht van meerdere autoproducenten. Dat betekent dat als er een fout in een bepaald product zit, zo’n euvel zich bij diverse fabrikanten kan voordoen.
De Japanse leverancier Takata rekent onder meer Toyota, BMW, General Motors, Mazda en Honda tot zijn klantenkring, merken die samen jaarlijks goed zijn voor vele miljoenen voertuigen. Takata maakt airbags en daaraan werd al in 2004 in Maleisië een defect geconstateerd. Onder extreem vochtige en warme omstandigheden kan zo’n airbag spontaan tot ontploffing komen. Delen van de metalen houder waarin het gas voor het opblazen van de airbag zit, verspreiden zich met grote snelheid door het interieur. Dat zorgde de afgelopen tien jaar voor vier dodelijke slachtoffers en honderd gewonden.
In eerste instantie hield Takata het op een incident. Pas vijf jaar nadat een Amerikaanse eigenaar van een Honda Accord door een ontploffende airbag de dood had gevonden, riep het Japanse merk in de Verenigde Staten een half miljoen auto’s terug. Ondanks een weinig coöperatieve houding van Takata, zijn er vooral in de VS sinds 2009 al zo’n 8 miljoen voertuigen voor controle naar de dealer gegaan. Dit op initiatief van de autofabrikanten. Gisteren riepen Honda en Nissan in Japan voor de tweede keer deze week tienduizenden auto’s terug.
Europa
Die ophef lijkt aan de Europese automobilist voorbij te gaan. Diverse merken hebben auto’s uit voorzorg bij de dealer laten controleren, onder andere BMW’s van de 3-serie uit de bouwjaren 2000 tot 2004, diverse Toyota’s, de Honda Jazz en Civic en de Mazda6. In Europa hebben zich geen incidenten voorgedaan, wat verklaard kan worden door het weinig extreme klimaat.
Wereldwijd riepen fabrikanten inmiddels 14 miljoen voertuigen terug. Ondanks de houding van Takata en de negatieve gevolgen voor het bedrijf, zoals de halvering van het aantal geleverde airbags, lijkt de Japanse firma moeite te hebben om de miljoenen nieuwe airbags te produceren die nodig zijn om mogelijk foutieve exemplaren te vervangen.
Moet de Nederlandse consument zich zorgen maken? De incidenten vonden plaats onder invloed van klimatologische omstandigheden die hier niet voorkomen. De laatste terugroepactie van Honda betreft in heel Europa 31.000 auto’s. Het gaat om de Civic van bouwjaar 2004 die gebouwd is in het Engelse Swindon en de Jazz uit 2004 afkomstig uit het Japanse Suzuka.
Hannelore Schmid van Honda Benelux becijfert dat het in Nederland gaat om 148 exemplaren van de Civic en 331 stuks van de Jazz. „Honda Motor Europe heeft ons als Beneluxorganisatie ingelicht. Via de aftersalesafdeling informeren wij direct de dealers. Die nemen contact op met de klanten. Voor ons is het van belang zo snel mogelijk de consument te bereiken en een mogelijk euvel te verhelpen. Als er ook maar één verdenking is van een mogelijk ernstig gebrek, gaan we ermee aan de slag.”
Onderhoudsbeurt
Alle automerken hebben te maken met terugroepacties. Het ene merk ventileert dat via de media, andere informeren de klanten. Bij minder dringende problemen geschiedt vervanging of controle tegelijk met een reguliere onderhoudsbeurt. Dan merkt de consument daar niets van. Het kan gaan om een simpel boutje dat mogelijk kan afbreken tot meer structurele onderdelen die in z’n geheel worden vervangen. Problemen oplossen zonder er ruchtbaarheid aan te geven is voor het imago van een merk nog altijd het beste.