Prada kampt met moeilijke markt
MILAAN (ANP). Het Italiaanse modehuis Prada kampt met moeilijke marktomstandigheden en heeft nog geen idee op welk moment die zullen verbeteren. Dat liet het bedrijf vrijdag weten.
Prada zag zijn omzet in het eind oktober afgesloten derde kwartaal met bijna 6 procent dalen naar 801 miljoen euro. Alleen in Japan en het Midden-Oosten trokken de verkopen aan, in alle andere regio’s namen de opbrengsten af. De nettowinst van het bedrijf zakte met 44 procent naar 74,5 miljoen euro.
Prada heeft in veel markten last van de zwakke economie. Daarnaast is er volgens het bedrijf sprake van een verandering in de markt voor luxe artikelen, waarvan de aard nog niet goed is in te schatten. Op lange termijn verwacht Prada te kunnen groeien, maar op korte termijn zijn besparingen nodig om de winstgevendheid op peil te houden.
Veel producenten van luxe producten, van kleding en accessoires tot whisky en cognac, merken de gevolgen van de strijd tegen corruptie die in China wordt gevoerd. De overheid heeft daar de mogelijkheden om ambtenaren te paaien met dure cadeaus aanzienlijk ingeperkt, waardoor de verkopen dalen.
In de eerste negen maanden van dit jaar zakte de omzet van Prada met 1 procent naar 2,5 miljard euro. Die daling kwam door de teruglopende verkoop van lederwaren, waarvan de opbrengsten met bijna 6 procent daalden. De omzet uit schoenen en kleding nam wel toe. Prada haalt bijna twee derde van zijn omzet uit de verkoop van tassen en andere producten van leer.