Kamer wil uitleg Dekker over privacy scholieren
DEN HAAG (ANP). De Tweede Kamer wil opheldering van staatssecretaris Sander Dekker (Onderwijs) over basisscholen die privégegevens van scholieren hebben doorgegeven aan uitgevers van digitaal lesmateriaal.
Meerdere Kamerfracties vroegen Dekker woensdag om een reactie op een rapport van accountantsbureau PWC. Dat rapport was op verzoek van Dekker opgesteld en hij heeft de Kamer er in mei ook over geïnformeerd. Maar Dekker heeft het rapport nooit opgestuurd naar de Kamer, wel is het in oktober openbaar gemaakt. Volgens het ministerie hoefde dat niet en gebeurde het alleen in het kader van een proef voor meer transparantie. Het rapport zou alleen zijn opgesteld om met de informatie erin nieuw beleid te maken. Zo worden er zoveel stukken gemaakt, aldus het departement, en die hoeven ook niet allemaal naar de Kamer.
Regeringspartij de PvdA spreekt, in reactie op berichtgeving van RTL Nieuws, echter van een „politieke inschattingsfout” van de VVD-staatssecretaris. Ook het CDA wil weten waarom Dekker het rapport zeven maanden in de kast heeft laten liggen. De VVD noemde de bescherming van de privégegevens van leerlingen belangrijk en steunde ook het verzoek van D66 om er binnenkort een debat over te houden met Dekker.
De staatssecretaris moet van de Kamer eerst in een brief ingaan op de kwestie. Uit het PWC-onderzoek bleek dat bijna alle basisscholen persoonsgegevens van jonge kinderen verstrekken aan vier uitgevers, waaronder Malmberg en Noordhoff. Die koppelen de informatie vervolgens aan hun leerprestaties bij computerlesprogramma’s.
In mei schreef Dekker de Kamer al iets over de kwestie. „Er worden steeds meer persoonsgegevens van leerlingen geautomatiseerd verwerkt door instellingen en hun leveranciers”, meldde hij. Scholen zijn volgens die brief verantwoordelijk voor de bescherming van de persoonsgegevens. „Samen met de sectorraden ben ik in gesprek met de relevante partijen om afspraken over de borging van privacy te maken.” Dekker had in januari met meer informatie willen komen.