Aandeel breedband groeit naar 90 procent
HOUTEN (ANP). Het aandeel Nederlandse huishoudens met een aansluiting voor breedbandinternet is in het derde kwartaal naar 90 procent gegroeid. Dit maakte marktonderzoeker Telecompaper woensdag bekend.
Het aantal particuliere breedbandaansluitingen nam met 0,5 procent toe tot 6,86 miljoen. Bijna de helft van de aansluitingen staat op naam van kabelbedrijven. In het derde kwartaal groeide het aantal kabelaansluitingen met 0,9 procent, waarmee het totaal op 3,2 miljoen kwam.
Het aantal tragere DSL-lijnen (internet via de telefoonlijn) nam in de periode juli, augustus en september af met 1 procent tot 2,95 miljoen. Glasvezel haalde eind september een marktaandeel van 10,5 procent.
KPN, inclusief merken als XS4ALL en Telfort, blijft de grootste breedbandaanbieder in Nederland. Het bedrijf heeft een marktaandeel van 39,8 procent, iets lager dan een kwartaal eerder.
Maar als de fusie tussen Ziggo en UPC is afgerond, moet KPN haar eerste plaats afstaan. Volgens Telecompaper heeft Ziggo een marktaandeel van 28,1 procent en UPC 16,1 procent. Gezamenlijk bedienen de twee kabelbedrijven meer dan 44 procent van de Nederlandse breedbandmarkt.
Telecompaper verwacht dat de breedbandmarkt in heel 2014 met 2,3 procent zal groeien, ondanks de toenemende verzadiging op deze markt. In het derde kwartaal was de Nederlandse breedbandmarkt goed voor een omzet van meer dan 500 miljoen euro.