Goedkope supermarkt wint klanten
Vooral de goedkope supermarktketens hebben het afgelopen jaar meer klanten getrokken. De formules Aldi en Lidl hebben hun klantenkring stevig uitgebreid. Dat is vooral voor het begin van de supermarktoorlog in oktober vorig jaar gebeurd.
Volgens de recentste cijfers die onderzoeksbureau GfK donderdag publiceerde, winkelt bijna 43 procent van de consumenten bij de Lidl. In 2002 deed nog geen 30 procent van de Nederlanders wel eens boodschappen bij deze winkelformule. Aldi wist afgelopen jaar 60,7 procent van de consumenten naar de kassa te krijgen, tegenover ruim 55 procent in 2002.
Ook de ketens van Superunie, waar onder meer Vomar en Jumbo bij horen, en Schuitema, dat C1000 bestuurt, trokken meer klanten. Het aantal huishoudens dat bij Albert Heijn winkelt, is in 2003 niet in beweging gekomen.
Albert Heijn luidde in oktober vorig jaar de supermarktoorlog in met een reeks prijsverlagingen. Daardoor won het concern veel klanten terug, aldus GfK-onderzoeker J. Holla. De zogenoemde discounters zagen het aantal consumenten door de prijzenslag juist teruglopen.
Alleen supermarktconcern Laurus (Super De Boer, Konmar, Edah) kreeg afgelopen jaar minder klanten over de vloer. De onderneming heeft veel winkels gesloten, stelt Holla.