Economie

KLM maakt papieren ticket duurder

KLM maakt papieren tickets binnenkort 10 tot 20 euro duurder. De luchtvaartmaatschappij wil hiermee de verkoop van elektronische tickets sterk stimuleren om de hoge kosten van het drukken en distribueren van papieren tickets te verminderen. KLM maakte donderdagmorgen een winst van 8 miljoen euro bekend over het derde kwartaal van het gebroken boekjaar 2003/2004.

Redactie economie
22 January 2004 11:30Gewijzigd op 14 November 2020 00:54

Passagiers kunnen elektronische tickets telefonisch, via internet of via een reisbureau aanschaffen. De klant krijgt daarbij geen ticket meer op papier, maar slechts een bevestiging via e-mail. Hiermee kan de reiziger zich melden bij de incheckbalie op Schiphol. Passagiers die niet over e-mail beschikken, kunnen zich ook met hun paspoort melden. De aangekondigde prijsverhoging geldt overigens niet op bestemmingen waar KLM nog geen elektronisch tickets aanbiedt, zo benadrukte een woordvoerder Edinni vanochtend desgevraagd.

Het boeken van vluchten via internet neemt sterk toe. Trendsettende maatschappijen als Ryanair en easyJet verkopen inmiddels zo’n 90 procent van hun tickets on line. In de Verenigde Staten is het boeken via de pc ook al veel meer ingeburgerd dan in Europa.

Met de aangekondigde maatregel volgt KLM een trend in de luchtvaart. KLM verkoopt op dit moment nog maar 19 procent van de tickets on line. De maatschappij wil over drie jaar dat 40 procent via internet wordt gekocht. KLM wil met deze maatregel de hoge kosten van het drukken en distribueren van papieren tickets fors naar beneden brengen. Jaarlijks is hier een bedrag van vele miljoenen euro’s mee gemoeid.

KLM schaft bovendien de vaste vergoeding voor reisagenten voor het verkopen van een ticket af en introduceert een gedifferentieerde vergoeding. Op dit moment krijgt elke reisagent nog 34 euro per verkocht plaatsbewijs. De hoogte van dit bedrag is in de toekomst afhankelijk van de vraag in hoeverre een reisagent bijvoorbeeld de verkoop van elektronische tickets stimuleert. Het komende jaar moet KLM hierover overeenstemming bereiken met de reisagenten. KLM-dochter Transavia geeft reisbureau’s inmiddels niets meer voor het verkopen van tickets.

Financieel topman Ruijter is positief gestemd over de financiële resultaten van KLM voor de rest van het gebroken boekjaar. Hij verwacht het boekjaar af te kunnen sluiten met een nettoresultaat dan dicht bij het break-evenpoint ligt. „De omstandigheden op de markt blijven echter kwetsbaar, de concurrentie is nog steeds heftig”, aldus Ruijter.

De vanochtend bekendgemaakte nettowinst van 8 miljoen euro in het derde kwartaal van het gebroken boekjaar 2003/2004 staat tegenover een verlies van 66 miljoen euro over dezelfde periode vorig jaar. De operationele winst bedraagt 29 miljoen euro, tegenover een verlies van 63 miljoen euro een jaar eerder.

Volgens Ruijter zijn de betere resultaten van de maatschappij vooral te danken aan kostenbesparingen. „We hebben goede vooruitgang geboekt bij het snijden in de kosten.” De omzet daalde tegelijkertijd met 7 procent en kwam uit op 1,5 miljard euro.

KLM vervoerde het derde kwartaal minder passagiers. KLM heeft minder stoelen aangeboden en flink in de kosten gesneden bij het passagiersvervoer. Deze divisie boekte wel een positief bedrijfsresultaat van 61 miljoen euro, tegenover een verlies van 22 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar.

In de vracht deed KLM het minder goed. „De markt kampt met overcapaciteit.” Het bedrijfsresultaat daalde met 8 miljoen naar 24 miljoen euro. De concurrentie neemt toe, vooral op vluchten buiten Europa. In Azië draaide de vrachtdivisie aanzienlijk beter.

KLM-dochter Transavia heeft een matig kwartaal gehad. De maatschappij boekte een negatief bedrijfsresultaat van 4 miljoen euro tegenover een verlies van 6 miljoen een jaar eerder. Transavia schroefde de capaciteit 20 procent terug om de teruglopende passagiersaantallen op te vangen. Bovendien heeft ook de dochter aardig in de kosten gesneden.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer