Hoge eurokoers bijt flink in omzet Eurotunnel
De inkomsten van de Eurotunnel, tussen Groot-Brittannië en Frankrijk, zijn in 2003 bijna 10 procent lager uitgevallen dan het jaar ervoor.
De omzet zakte van 897 miljoen naar 813 miljoen euro, aldus het bedrijf dinsdag. Belangrijke oorzaak is volgens Eurotunnel de hoge koers van de euro: daardoor wordt het voor Britten duurder om naar Europa te komen. Bovendien zijn enkele tarieven verlaagd voor een prijzenslag met vliegtuigmaatschappijen.
Door de tunnel werden 2,3 miljoen voertuigen vervoerd, ongeveer evenveel als het jaar ervoor. De trein die door de tunnel rijdt, de Eurostar, bevatte echter 4 procent minder passagiers: dat aantal zakte tot 6,3 miljoen personen.
Topman R. Shirrefs noemde 2003 een zwaar jaar voor de hele transportbranche. „De prijzenslag heeft een duidelijke invloed op alle bedrijven voor vervoer over het Kanaal.” Hij zag wel een lichte verbetering in het vierde kwartaal. De Eurostar bijvoorbeeld vervoerde toen 15 procent meer passagiers dan een jaar eerder.
Het beursgenoteerde bedrijf meldde in oktober dat de inkomsten te weinig zijn om een grote schuld te kunnen aflossen. De schuld is ontstaan door de bouw van de verbinding tussen Groot-Brittannië en Frankrijk.
De Eurotunnel bestaat feitelijk uit drie buizen: twee voor spoorlijnen en eentje voor onderhoud. Het traject is 50 kilometer lang, waarvan 39 kilometer onder water. De Eurotunnel is daarmee de langste onderzeese tunnel ter wereld. Het project is in 1994 geopend, acht jaar nadat het ontwerp was gepresenteerd door de Britse premier Thatcher en de Franse president Mitterrand. Een eerdere poging een tunnel onder het Kanaal te graven, in 1973, strandde binnen twee jaar.