Philips met Unilever in aanval op strijkijzermarkt
Philips opent in april de aanval op de strijkijzermarkt met een nieuw apparaat, de Perfective. Met een marktaandeel van 45 procent is het elektronicaconcern in Nederland nu al de nummer een op die markt. Voor het nieuwe product werkt Philips samen met Unilever, die onder de merknaam Robijn houdertjes met ontkreukvloeistof gaat leveren.
Philips en Unilever stellen dat het nieuwe systeem strijken gemakkelijker maakt en het resultaat gladder is. En dat is wat de consument wil, stellen beide ondernemingen op basis van onderzoek. Strijken is niet populier, en iedereen wil een goede kledingverzorging zonder dat dit veel tijd kost. De partners besteedden twee jaar en 1 miljoen euro aan de Perfective. Het nieuwe strijkijzer verschijnt vlak voor Moederdag op de Nederlandse markt. Andere markten volgen later.
Voor Philips is de samenwerking met anderen op de consumentenmarkt niet nieuw. Het succesvolste voorbeeld is het koffiezetsysteem Senseo. Samen met koffiebrander Douwe Egberts kreeg Philips Nederland snel en massaal aan de Senseo.
Met Nike ging Philips in zee voor de verkoop van elektronica zoals muziekafluisterapparatuur die bij sportkleding past. Dit leverde vorig jaar een miljoen verkochte producten op. In samenwerking met Nivea kwam het nattescheersysteem Coolskin op de markt.
Voorbereidend onderzoek voor de Perfective leerde, dat de gemiddelde levensduur van een strijkijzer zeven jaar is. Een nieuw apparaat wordt pas gekocht als het oude het niet meer doet. Philips en Unilever schatten dat er per jaar een miljoen ijzers worden verkocht. De totale markt is 45 miljoen euro per jaar waard.
Een traditioneel strijkijzer kost gemiddeld 41 euro. Het nieuwe apparaat komt op 99 euro.