DA gaat medicijnen op recept verkopen
DA gaat op grote schaal medicijnen op recept verkopen. De drogisterijketen opent in maart „ergens in Nederland” de eerste proefwinkel, een zogenoemde gezondheidsspeciaalzaak. Volgens DA kunnen verzekeraars met de nieuwe formule 300 miljoen euro besparen op medicijnkosten.
DA-directievoorzitter R. van Twuijver meldde maandag dat komende maandag het eerste contract met een ziektekostenverzekeraar, CZ, wordt getekend. „We gaan ervan uit dat er binnenkort meer volgen.”
De drogisterijketen, met 670 vestigingen de grootste in Nederland, denkt binnen vier jaar 200 winkels om te bouwen tot gezondheidsspeciaalzaak, waarbij DA de „waterscheiding” tussen een drogisterij en een apotheek wil opheffen. Op dit moment kent DA twaalf winkels waarin ook een apotheek is gevestigd. Veelal gaat het om drogisten die in het verleden een apotheek hebben overgenomen of andersom.
DA is niet de eerste keten die de markt van receptmedicijnen betreedt. Vorig jaar was concurrent Etos de eerste speler die los van apotheken voorgeschreven geneesmiddelen ging verstrekken. De markt voor deze medicijnen is 4,8 miljard euro groot.
Het is de bedoeling dat de gezondheidsspeciaalzaken van DA dezelfde kennis in huis hebben als een apotheek. Dat kan door bijvoorbeeld een apotheker in dienst te nemen of te zorgen voor goede adviseurs op de winkelvloer die in contact staan met een apotheek. „De bewaking van de kwaliteit heeft de hoogste prioriteit.”
De DA-top heeft goede hoop dat er apothekers zijn die met DA willen meedoen. „Apothekers zijn opgeleid om zorgverlener te zijn. Tegenwoordig zijn ze eerder inkoper en manager. Bij ons kunnen ze hun eigenlijke vak uitoefenen.” Ook is het volgens Van Twuijver zo dat met name startende apothekers kansen zien met het DA-initiatief. „Zij hebben niet alle rompslomp van het overnemen van een praktijk.” De DA-directievoorzitter maakt zich overigens geen illusies: „De gevestigde orde zit niet op DA te wachten.”
Voorzitter M. Favie van de beroepsorganisatie voor apothekers KNMP zet vraagtekens bij het plan. Hij ziet veel verschil tussen het aanbieden van luiers, zoals drogisten doen, en apothekers die advies geven over zorg. „Het is een verschillende omgeving waar je naartoe gaat.” Ook vraagt hij zich of de kwaliteit bij een drogist op hetzelfde niveau is als bij een apotheek.
De DA-winkel nieuwe stijl komt er in drie varianten. In de eenvoudigste vorm betreft het een uitgiftepunt voor medicijnen. Een niveau hoger zijn ook zogenoemde „hardlopers” (bijvoorbeeld medicijnen voor chronisch zieken) verkrijgbaar. Ten slotte komt er een aantal gezondheidsspeciaalzaken met een compleet assortiment.
DA beweert een „transparante kijk op de kosten van receptmedicijnen” te geven, een punt waar op dit moment veel over te doen is in Nederland. Er bestaat veel onduidelijkheid over bonussen en inkoopkortingen die apothekers zouden bedingen bij fabrikanten van geneesmiddelen. Van Twuijver: „Wij bieden de verzekeraars een reële kijk op de inkoopprijs en zetten daar een normale retailmarge bovenop. Meer is het niet.” DA betoogt dat de verzekeraars ten minste 300 miljoen euro goedkoper uit zijn op het gebied van medicijnkosten als alle Nederlanders hun medicijnen op recept bij DA gaan halen. Bij DA is meer dan 95 procent van de klanten vrouw. „Ruim driekwart van de medicijnaankopen gebeurt door de vrouw, niet alleen voor haarzelf, maar voor het hele gezin”, zei Van Twuijver over de doelgroep.