Recensie: Everhard Zwart speelt Asma
In de jaren vijftig publiceerde Feike Asma zijn ”Orgelboek bij de Enige Gezangen”, een bundel met 29 gezangen die in gebruik waren bij de Gereformeerde Kerken in Nederland. Hieruit selecteerde Everhard Zwart ongeveer de helft. Het is een originele keuze van de organist, die in zijn jeugdjaren veel met Asma heeft opgetrokken, om deze werken op cd vast te leggen. De opname vond plaats in de Grote Kerk te Gorinchem.
De liedbewerkingen zijn overwegend bescheiden van proporties. Ze worden steeds afgesloten met een koraalzetting, die in deze uitvoering vaak wordt gespeeld met een uitkomende stem. Regelmatig wordt daarbij gebruikgemaakt van de tremulant, hetgeen bijdraagt aan de mooie romantische orgelklank.
Zwart speelt de bewerkingen op een wijze die past bij Asma. Nu eens met een eerbiedige rust, dan weer met een dosis gedrevenheid en onstuimigheid. Hij permitteert zich vrijheden die geoorloofd zijn in deze stijl. Hoewel ik soms wat achtergrondgeruis meen te horen, moet gezegd worden dat deze muziek voortreffelijk klinkt op het robuuste Bätz/Witteorgel uit 1761 en 1853.
In het booklet vinden we een voorwoord van producer Gerrit van de Werken van Landgoed Gerianna, waarin hij aangeeft dat deze productie een aanzet is om recht te doen aan de musicus Asma. Voorts vinden we er een smaakvol geschreven artikel van Jan van ’t Hul met meerdere details over het leven van de componist. Prima foto’s en een dispositie van het orgel completeren het geheel.
Hoe men ook over de muziek van Asma mag denken: orgel, componist en organist vormen in deze productie beslist een eenheid.
Feike Asma – Momenten uit het Orgelboek van de Enige Gezangen – Everhard Zwart – Bätz/Witte-orgel Grote Kerk Gorinchem; LG Organ Classics (111013); € 19,75; bestellen: www.landgoedgerianna.nl
F. Asma
F. Asma
F. Asma