NN Bank breidt aanbod uit met creditcard
DEN HAAG (ANP). Nationale-Nederlanden Bank wil de komende jaren uitgroeien tot een volwaardige retailbank. Met de introductie van een eigen creditcard zet het bankbedrijf van verzekeringsgroep NN een stap in die richting. „Alle ingrediënten zijn er. We zitten al in hypotheken, sparen, kredieten en beleggen, daar komt nu ook een betaalpas bij”, zei topman Erik Muetstege tegen het ANP.
De creditcard is volgens NN Bank voorzien van de modernste technologie, die bijvoorbeeld ook contactloos betalen mogelijk maakt. Daarnaast dragen gebruikers van de pas bij aan een goed doel. De bank doneert in ieder geval de komende 2 jaar 10 cent per transactie aan Linda Foundation, een stichting die alleenstaande ouders met een minimaal inkomen financieel steunt.
De ambities van NN Bank houden niet op bij deze betaalmogelijkheid. De firma wil met innovatieve producten een plek veroveren in de bancaire markt. Daarbij denkt Muetstege bijvoorbeeld aan nieuwe spaar- of hypotheekproducten. „Wij kijken naar behoeftes in de markt”, aldus de topman. De hypotheektoezegging vooraf aan potentiële huizenkopers, waar NN sinds kort mee adverteert, is daar volgens hem een voorbeeld van.
Ook heeft NN Bank een zogenoemde ondernemersdesk ingericht. „Die behandelt hypotheekaanvragen van mensen met een balans en een winst- en verliesrekening in plaats van een loonstrookje”, zei Muetstege. Een groep die door de opmars van flexwerken ook nog eens steeds groter wordt. „Het is een stuk ingewikkelder, maar die mensen moeten ook kunnen wonen. ”
Behalve met vernieuwende producten denkt NN Bank zich te kunnen onderscheiden met aantrekkelijke tarieven. Om de kosten laag te houden, heeft de bank er dan ook voor gekozen niet in betaalrekeningen te stappen. „Dan moet je een heel netwerk van bijvoorbeeld kantoren en pinautomaten onderhouden. Dat brengt hoge kosten met zich mee”, aldus Muetstege.
Hoewel in de nasleep van de kredietcrisis veel brede financiële concerns zijn opgesplitst in een bank- en een verzekeringsdeel, kunnen de twee bedrijfsmodellen volgens Muetstege nog steeds prima samengaan. „Die twee werelden zijn naar elkaar toe aan het groeien”, zei hij. „Het gaat erom dat je voorziet in een vraag naar vermogensopbouw. Of je dat nou doet met een verzekeringsvergunning of een bankvergunning, dat maakt de klant niets uit. Die wil gewoon een financiële oplossing.”