Goederenrailvervoer wil vaker voorrang
DEN HAAG (ANP). Het is dringen op het Nederlandse spoor en dat leidt tot spanningen tussen het personenvervoer en het goederenvervoer. Goederenvervoerders willen vaker voorrang op het spoor, constateert toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) in zijn vrijdag gepubliceerde 6e spoormonitor.
Goederenvervoerders vinden dat spoorbeheerder ProRail het personenvervoer voortrekt en vaak voorrang geeft, stelt ACM vast. Ook als ProRail onderhoud pleegt aan het spoor, gebeurt dat meestal ’s nachts en juist dan rijden goederentreinen. Dat betekent omrijden, tijdverlies en meer kosten voor de goederenvervoerders.
ACM spreekt zich niet uit over de eventuele benadeling van goederenvervoerders, maar stelt wel dat dat volgens de Spoorwegwet iedereen gelijke toegang moet hebben tot het spoor.
„Omdat er op het spoor een krappe capaciteit is, zijn er spanningen tussen goederenvervoer, personenvervoer en onderhoud. Die capaciteit moet op een eerlijke manier worden verdeeld”, zegt ACM-bestuurder Henk Don in een toelichting. „Als vervoerders zich benadeeld voelen, kunnen ze dit bij ons melden. ACM heeft de bevoegdheid om dit soort geschillen te behandelen.”
ProRail zegt in een reactie zich te houden aan de verdeling van de spoorcapaciteit zoals die in wet- en regelgeving is vastgelegd. „Als vervoerders van mening zijn dat ProRail en Keyrail dat nog beter kunnen doen, kunnen zij dat uiteraard bij ons aankaarten. Als dat niet tot tevredenheid wordt opgelost, kunnen zij aankloppen bij ACM”, aldus de spoorbeheerder. Keyrail is de beheerder van goederenspoorlijn de Betuweroute.
Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) wil dat economische gevolgen worden meegewogen bij het bepalen of een trein voorrang krijgt. Volgens de ondernemersorganisatie komt het bijvoorbeeld voor dat een vrijwel lege reizigerstrein in de late avond toch voorrang krijgt boven een internationale goederentrein.