Lichte groei supermarktomzet
AMSTERDAM (ANP). De omzet van de Nederlandse supermarkten is in september met een half procent gestegen vergeleken met een jaar eerder. De supermarktomzet kwam uit op 2,51 miljard euro. In dezelfde maand een jaar eerder was dit 2,49 miljard euro, zo maakte marktonderzoeker GfK vrijdag bekend.
De omzet per kassabon bleef met 21,34 euro vrijwel stabiel, maar er werden 0,6 procent meer kassabonnen afgerekend. Over de eerste 9 maanden van dit jaar daalde de omzet overigens met 0,3 procent van 24,95 miljard euro naar 24,87 miljard euro. „De consument is nog steeds voorzichtig. Ze kijken goed naar wat ze uitgeven en kiezen wellicht vaker voor huismerken”, verklaart onderzoeker Joop Holla de omzetdaling.
De promotiedruk van de acht grootste supermarkten laat na jaren van groei een daling van 6 procent zien. In 2014 bestond 18,2 procent van de totale supermarktuitgaven van een gemiddelde consument uit een aanbieding. In 2013 was dit nog 19,3 procent. Ouderen kopen relatief vaker aanbiedingen en jongeren minder, aldus de marktonderzoeker.