Philips splitst zich op in twee onderdelen
LONDEN (ANP). Philips voegt de divisies Healthcare en Consumer Lifestyle samen en verzelfstandigt de lichtdivisie. Dat maakte het elektronicaconcern dinsdag bekend tijdens een bijeenkomst in Londen.
De onderdelen die worden samengevoegd hadden vorig jaar een omzet van 15 miljard euro, de inkomsten bij de lichtdivisie bedroegen 7 miljard euro. Daarmee hebben ze volgens Philips voldoende schaalgrootte om te profiteren van het erfgoed van meer dan 120 jaar innovatie.
Philips zet de lichtdivisie apart en overweegt meerdere opties voor „alternatieve eigendomsstructuren met directe toegang tot de kapitaalmarkten.” Meer informatie over dit proces volgt in 2015. Volgens het bedrijf heeft de lichtdivisie op eigen benen meer flexibiliteit om in te spelen op kansen in de „fundamenteel veranderende” lichtmarkt.
Healthcare, dat onder meer mri-tunnels maakt en Consumer Lifestyle dat onder meer bekend is van de scheerapparaten gaan verder onder de naam HealthTech. Volgens vakbond FNV Bondgenoten wordt Philips na de afsplitsing van de lichtdivisie omgedoopt tot Philips HealthTech.
De ingrepen brengen volgens Philips extra kostenbesparingen voort, 100 miljoen in 2015 en nog eens 200 miljoen in 2016. De herstructurering brengt echter ook een eenmalige kostenpost van 50 miljoen euro met zich mee.
Het lopende besparingsprogramma, minder zware negatieve wisselkoerseffecten dan in de eerste helft van dit jaar en enige verbetering van de lichtmarkten in Europa en de VS hebben naar verwachting een positief effect op de resultaten in de tweede jaarhelft. Daar staan echter aanvullende kosten voor een fabriek in de VS, voorzieningen voor juridische zaken en zwakte in verscheidene markten tegenover. Derhalve verwacht Philips dat het bedrijfsresultaat in de tweede helft wat lager uit zal vallen dan een jaar eerder.
Philips herhaalde de doelstellingen die een jaar geleden werden afgegeven voor 2014 tot en met 2016.