Economie

Betaalbare Sale Sisters vervangt outlet van College Style

RIDDERKERK. De outletwinkels van kledingketen College Style ondergaan een gedaanteverwisseling. Ze veranderen in Sale Sisters: een nieuw concept van betaalbare mode.

12 September 2014 22:33Gewijzigd op 15 November 2020 12:53
In het naaiatelier. Foto College Style
In het naaiatelier. Foto College Style

Winkels van Sale Sisters komen vanaf 18 september in de plaats van wat nu de outletwinkels zijn: in Alblasserdam, Kootwijkerbroek, Urk, Nunspeet en Middelburg. En het aantal locaties wordt fors uitgebreid, als het aan Jan Roukens ligt, directeur van College Style.

In outletwinkels worden restanten van kleding uit eerdere seizoenen met korting verkocht. De formule brengt met zich mee dat er geen complete collecties van deze goedkopere kleding beschikbaar zijn. Omdat klanten daar volgens Roukens wel naar vragen, komt hij met Sale Sisters, een volledige collectie die uit vier stijlen bestaat: basis, jong/trendy, sportief en klassiek. De gemiddelde prijs van een Sale Sisters­kledingstuk wordt 39,95 euro.

In de Sale Sisterswinkels zal de collectie wekelijks worden aangevuld en veranderd. De ‘gewone’ winkels van College Style krijgen acht tot tien nieuwe collecties per jaar binnen.

Snel inspelen op wat klanten willen wordt een speerpunt voor de nieuwe formule, zegt Roukens.

Betekent dit geen concurrentie voor de bestaande formule van College Style?

„Nee, want Sale Sisters komt met heel andere producten. Een jurk of rokje van 39,95 of 49,95 euro is niet vergelijkbaar met een jurk van 79 euro; er is verschil qua stof en qua modellen. Modellen van College Style zijn wat uitgebreider, gedetailleerder. Daar zitten dus meer arbeidsuren in en dat zorgt voor een prijsverschil.”

Fast fashion –snel wisselende modecollecties– klinkt als het tegenovergestelde van duurzaamheid. Sinds de ramp in de kledingfabriek in Bangladesh, vorig jaar, zijn er veel discussies gevoerd over goedkope en ‘snelle’ mode. Past fast fashion wel bij een bedrijf als College Style – en bij de tijdgeest?

„Allereerst: in de modebranche moet je voortdurend innovatief en vernieuwend bezig zijn. Wij denken dat het slim is als we deze stap zetten.

Onze kleding wordt voor 90 procent gemaakt in Europa, dus praktisch is het mogelijk om snel in te spelen op wat de klant wil. De levertijden laten dat toe.

Verder werken wij met relatief kleine fabrieken waar twintig tot dertig mensen kleding voor ons produceren. Ze kunnen niet meer doen dan er in hun uren past; als de tijd op is, moeten we extra leveranciers zoeken. Het positieve van snel wisselende collecties is dat er weer werkgelegenheid wordt gecreëerd.

Over de arbeidsomstandigheden zijn goede afspraken gemaakt. Zowel College Style als de leveranciers houden zich aan een Code of Conduct, een gedragscode, die eisen stelt aan de manier waarop de kleding wordt gemaakt. Wij bezoeken regelmatig onze leveranciers, zodat we in de gaten kunnen houden of die code wordt nageleefd.”

Waar blijf voortaan de kleding die anders naar de outletzaken ging?

„Door uitbreiding van de College Stylefilialen worden deze artikelen al in een vroeger stadium verkocht; er zullen dus minder outletspullen zijn. Wat toch overblijft, gaat alsnog naar Sale Sisters.”

Wat voor doelgroep hebt u op het oog voor Sale Sisters?

„Alle vrouwen van 18 tot 65 jaar. Liefst zien wij heel Nederland in een jurk of rok!”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer