Opgespoten vlees en ontbijtbiscuit vol suiker
AMSTERDAM (ANP). De genomineerden voor het Gouden Windei 2014, de verkiezing van consumentenorganisatie foodwatch over het meest misleidende voedingsproduct, zijn bekend. In de running zijn onder meer een stuk vlees dat ambachtelijk claimt te zijn, maar vol zit met suiker, E-nummers en opgespoten is met water, ‘authentieke’ Surinaamse roti’s uit een Nederlandse tortillafabriek en ontbijtbiscuit waar meer suiker in zit dan in koekjes.
Bezoekers van de website van foodwatch kunnen stemmen op hun favoriet, de ‘winnaar’ wordt 1 oktober bekend, laat foodwatch weten. Vorig jaar werd Natrena Stevia Kristalpoeder het vaakst gekozen als meest misleidende product. Toen werd er in totaal ruim 14.000 keer gestemd.
De verkiezing is vijf jaar geleden door foodwatch in het leven geroepen als protest tegen claims die op verpakkingen staan, maar niet worden waargemaakt. Knorr Boeren Groente van Unilever is genomineerd omdat het op de verpakking stelt dat het zonder toegevoegde smaakversterkers is gemaakt, maar er blijkt gistextract in te zitten. Wettelijk gezien is dat geen smaakversterker, maar in de praktijk wordt het wel zo gebruikt omdat er veel glutamaat in zit.
Ambacht Rundervink van Albert Heijn noemt foodwatch „een belediging voor slagers”. Het vlees is met water ingespoten en bevat vijf verschillende soorten suiker en zeven E-nummers. Het probleem met BelVita Breakfast Meergranen van Liga is volgens de consumentenorganisatie dat het gepresenteerd wordt als een ontbijt dat ‘energie geeft voor de hele ochtend’, maar er zit voor ruim een vijfde suiker in. De vierde genomineerde is de Surinaamse Roti’s van Rosita’s: Deze ’authentieke Surinaamse Roti’s’ komen uit een Nederlandse tortillafabriek en hebben een totaal andere structuur dan het origineel.
Het vijfde product dat volgens foodwatch misleidend is, is Capri-Sun Multivitamin van Coca-Cola. Dit drankje dat vooral voor kinderen bedoeld is, bevat 12 procent vruchtensap uit concentraat en bijna net zoveel suiker als Coca-Cola.