„Nederland moet kennis omzetten in producten”
Nederland beschikt over heel veel kennis, maar die kennis genereert niet genoeg producten en dienstverlening. Dat heeft minister-president Balkenende maandag gezegd in het Amerikaanse San
Jose.
Verder stelde hij dat Nederland de ideale locatie is voor Amerikaanse it-bedrijven die voet aan Europese grond willen krijgen. Volgens Balkenende is het delen en uitwisselen van kennis belangrijk voor de groei van de economie, en productiviteit en banen in het bijzonder. „Samenwerking is de motor van succes”, zei hij in een live videotoespraak.
In Silicon Valley -de streek die haar naam dankt aan de grote hoeveelheid technologische bedrijven- is gisteren een grote netwerkbijeenkomst begonnen onder de naam High Tech Connections (HTC). Aan de conferentie nemen in totaal 370 Nederlandse en Amerikaanse organisaties deel. Na het ineenstorten van de internethype in 2000 zijn de bedrijven in Silicon Valley door een diep dal gegaan, als ze de recessie al overleefden. De Amerikanen menen echter dat er weer licht gloort aan het eind van de tunnel.
Volgens Balkenende is HTC voor Nederland „een grote stap in de goede richting.” Hij wees de aanwezigen op de ambitie van de regering om Nederland „innovatiever” te maken. Het recent opgerichte innovatieplatform, waarin onder anderen hijzelf en Philips-topman G. Kleisterlee zitten, moet die ambitie aanzwengelen en concreet inhoud proberen te geven. De overheid heeft in totaal 1,6 miljard euro apart gezet voor innovatie.
In San Jose probeert onder anderen staatssecretaris Van Gennip de Amerikanen te overtuigen van het positieve vestigingsklimaat in „dit kleine Europese land met zijn grote aanwezigheid in de wereld.” In haar toespraak schermde ze met de cultuur (de Nederlanders zijn open en spreken Engels), de onderwijs- en onderzoeksinstellingen en „het stabiele politieke klimaat.” De Europese markt groeit en daarvan kunnen Amerikanen profiteren. Van Gennip stelde dat Nederland „de toegangspoort tot Europa” is met onder meer wereldhaven Rotterdam en Europa’s grootste internetknooppunt in Amsterdam. In Nederland wordt jaarlijks circa 43 miljard dollar aan it uitgegeven. „We zijn hier om op te scheppen.”
De Nederlandse overheid vond gisteren een belangrijke missionaris in bestuursvoorzitter John Chambers van Cisco Systems. Dat Amerikaanse concern heeft zijn hoofdkantoor voor de logistieke en operationele activiteiten in onder meer Europa en het Midden-Oosten sinds 1996 in Nederland. „Een zeer solide partner”, stelde Chambers, die aankondigde dat het Nederlandse kantoor er ook klantenondersteuning bij krijgt. Volgens de topman heeft Nederland een mentaliteit die past bij die van de bedrijven uit Silicon Valley. „Ze beschouwen innovatie als cruciaal voor hun concurrentiepositie en it als motor van vernieuwing.”
Philips-bestuursvoorzitter Kleisterlee probeerde de Amerikanen te interesseren voor Eindhoven of omgeving als vestigingsplaats. Daarbij wees hij op de grote concentratie van onderzoeksfaciliteiten, technologische bedrijven en de nabijheid van zowel Nederlandse als Belgische universiteiten. Kleisterlee nodigde bedrijven uit voor een bezoek aan de High Tech Campus om te kijken of er samen met Philips aan „new business” kan worden gewerkt.