Opvolger Fyra heeft ook problemen
AMSTERDAM. Ook de opvolger van de mislukte Fyratrein, de IC Direct, voldoet niet aan de verwachtingen. Het aantal uitgevallen treinen stijgt fors. De Nederlandse Spoorwegen hebben interesse getoond in het nemen van een belang in de hogesnelheidstrein Thalys.
In juli viel bijna 9 procent van de treinen uit, blijkt uit cijfers van De Telegraaf. Het aantal treinen dat op tijd reed, daalde van 90 procent in januari naar 84 procent in juli. In april werden alle IC Direct-treinen al eens stilgelegd door problemen met de stroomafnemer.
Reizigers betalen een toeslag om met de IC Direct sneller van Amsterdam naar Rotterdam of Breda te komen, maar van de tijdwinst blijft weinig over als er zo veel treinen uitvallen. „Als er één trein uitvalt heb je meteen een vertraging van een halfuur”, zegt de woordvoerder van reizigersclub Voor een Beter OV.
De NS hebben interesse in het tienprocentsbelang van Deutsche Bahn in de hogesnelheidstrein Thalys. Dit voorjaar bleek dat de Duitsers uit de groep willen stappen die de aandelen van Thalys in handen heeft, schreef het Algemeen Dagblad vanmorgen.
„We zitten nu in een operationele samenwerking met Thalys”, stelt NS-topman Timo Huges. „We verkopen tickets en hebben ook twee treinen op onze balans staan. Toch kan het, gezien de toekomst en dienstverlening naar klanten, zeer belangrijk zijn om meer invloed te verwerven.”
De NS boekten in de eerste helft van 2014 een winst van 133 miljoen euro dankzij eenmalige meevallers. Dezelfde periode vorig jaar noteerde het nog een verlies van 76 miljoen. De vooruitzichten voor 2015 zijn minder positief.