Economie

„Stewardess moet in nood air marshal aansturen”

Het Nederlandse cabinepersoneel van vliegtuigen moet in gevallen van nood de leiding krijgen over air marshals (bewapende bewakers) aan boord. Dat heeft H. Popelier, de voorzitter van de Vakbond voor Nederlands Cabinepersoneel, gisteren gezegd.

Redactie economie
8 January 2004 09:50Gewijzigd op 14 November 2020 00:51

Luchtvaartmaatschappij KLM begint binnenkort met een proef van een halfjaar met gewapende air marshals. De bewakers vliegen in burgerkleding onopvallend mee. Ze moeten een eventuele kaping van een toestel voorkomen of proberen in de kiem te smoren. Ook moet de aanwezigheid van de beveiligingsbeambten terroristen afschrikken.

Woensdag werd bekend dat de Koninklijke Marechaussee in het geheim tien medewerkers heeft opgeleid voor de bewaking van vliegtuigen. Het is de bedoeling dat zij in burger en onaangekondigd gaan meevliegen in KLM-vliegtuigen. Ze moeten ingrijpen als een terrorist het gezag over het vliegtuig wil overnemen.

In de toekomst moet hun aantal fors worden uitgebreid. Op dit moment onderhandelen KLM en justitie nog over de concrete invulling van hun taken. De meeste marechaussees (90 procent) zijn lid van de marechausseevereniging Marver, die is aangesloten bij de FNV.

De piloten en het cabinepersoneel willen liever geen gewapende air marshals aan boord. Zij vinden dat de veiligheidsmaatregelen op de grond moeten verbeteren, zodat terroristen niet in de vliegtuigen komen. De aanwezigheid van vuurwapens stuit de piloten en het cabinepersoneel tegen de borst. De wapens kunnen worden afgepakt of er kunnen onschuldige slachtoffers vallen, aldus Popelier.

Marver wil juist wel dat de air marshals gewapend zijn. „Met witte zakdoekjes schakel je geen terrorist uit”, zei voorzitter H. Busker in het FNV E-magazine van gisteren. Hij gaat ervan uit dat de beveiligingsbeambten straks over een effectief wapen beschikken. „Voorzover ik weet kan dat alleen maar een vuurwapen zijn.”

De aansturing van de marshals moet in eerste instantie bij de piloten liggen, vindt Popelier. Maar volgens hem kan in noodgevallen de communicatie tussen de piloot en de air marshals wegvallen. Het cabinepersoneel moet dan de leiding overnemen. De stewards en stewardessen zijn goed getraind om met allerlei vormen van agressie om te gaan, stelt Popelier. „Zij moeten in geval van nood een prominente rol spelen. Het cabinepersoneel heeft het overzicht en kan de juiste beslissingen nemen.”

De Verenigde Staten willen dat buitenlandse luchtvaartmaatschappijen air marshals laten meevliegen op geselecteerde vluchten van en naar de VS. Het land kan KLM hiertoe dwingen door haar bijvoorbeeld de toegang tot het luchtruim te weigeren. KLM wil echter liever geen wapens aan boord van haar vliegtuigen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer