Overgang naar IBAN verloopt zonder problemen
AMSTERDAM (ANP). De definitieve overgang naar het Europese betalingssysteem SEPA, met de langere IBAN-bankrekeningnummers, heeft vrijdag niet tot problemen geleid. De Nederlandsche Bank (DNB), die de grootste verandering in het Nederlandse betalingsverkeer in ruim 40 jaar in goede banen leidde, spreekt van een „rustig verlopen dag”.
Ook de grote banken zeggen niet heel veel extra vragen of meldingen te hebben gekregen. „Er waren enkele sportverenigingen die plots tot de ontdekking kwamen dat ze hun administratie nog niet hadden omgezet”, zegt een woordvoerster van de Rabobank.
ABN Amro, ING en Rabo kregen ook verontruste telefoontjes met vragen van particuliere klanten die bang waren voor problemen omdat op hun betaalpas nog niet het nieuwe rekeningnummer staat. Maar volgens de banken krijgen zij hun nieuwe pas later en kunnen ze hun huidige exemplaar gewoon blijven gebruiken.
Het was eigenlijk de bedoeling dat Nederland in februari al helemaal over zou gaan op het nieuwe betalingssysteem, maar er kwam een extra overgangsperiode tot 1 augustus waarin toch nog betalingen konden worden gedaan die nog niet aan de nieuwe standaard voldeden.
Nu is de zogeheten omnummeringsservice van banken definitief uitgezet. Particulieren en bedrijven moeten voortaan zelf hun 18 tekens tellende IBAN invullen als zij geld willen overmaken. Alleen voor donaties aan goede doelen (bijvoorbeeld giro 555) bestaat voorlopig een uitzondering.
Ervaringen uit landen die al over zijn op IBAN leren dat bedrijven vooral in de eerste week nog per abuis betalingen en incasso’s laten uitvoeren op de oude manier. Deze zullen geweigerd en geretourneerd worden door de banken. Ook bij de eerste salarisuitkeringen later deze maand kan nog het een en ander verkeerd gaan.
Naar schatting zijn zo’n 20.000 vooral kleinere organisaties nog niet goed voorbereid op de veranderingen. Zij kunnen geen automatische incasso’s meer innen, waardoor zij vertraging oplopen bij betalingen. DNB schat dat dit bij 200 tot 300 bedrijven die elke maand duizenden transacties verwerken, weleens tot financiële problemen kan leiden.