Auto-industrie VS vergat personenwagen
De Amerikaanse auto-industrie heeft zich te veel toegelegd op luxe terreinwagens, pick-ups en mpv’s (ruimtewagens). „Het wordt tijd dat de aandacht weer naar de personenauto uitgaat. Dat model komt terug, niet alleen bij ons, maar ook bij de concurrentie. Dan wordt 2004 waarschijnlijk een goed jaar.”
Dit heeft Joe Eberhardt, verkoopdirecteur van Chrysler, dinsdag gezegd in Detroit tijdens de jaarlijkse autoshow die daar wordt gehouden. Deze week is de tentoonstelling open voor de pers en vakmensen. Vanaf komende zondag kan het publiek kennismaken met de modellen die de autofabrikanten aan de man willen brengen.
Het segment personenwagens van de Amerikaanse automarkt is de laatste tijd meer en meer het terrein geworden van de buitenlandse autoproducenten. Juist nu Amerikaanse fabrikanten de aandacht weer verleggen naar personenwagens, komen de buitenlandse producenten met pick-ups voor de Amerikaanse markt. Honda heeft er één speciaal voor de Amerikaanse kopers ontworpen. Toyota liet weten „de serieuze missie te hebben om een aandeel bij de pick-ups te krijgen dat net zo groot is als bij de personenwagens.”
Om marktaandelen terug te winnen, hebben de drie grote Amerikaanse fabrikanten -General Motors (GM), Ford en DaimlerChrysler- groots uitgepakt. Ford liet bij monde van zijn topman William Clay Ford jr. weten vijftien nieuwe modellen en conceptcars te hebben ontwikkeld. Met een conceptcar wil een autoproducent laten zien welke richting hij op denkt te gaan. Na de reacties van het publiek te hebben getest, gaat zo’n auto al dan niet in productie.
Rond de honderd nieuwe modellen willen de Amerikaanse fabrikanten de komende drie jaar inzetten om marktaandeel te heroveren. Klein zijn de Amerikaanse personenwagens zeker niet. Ook aan de groei van het motorvermogen lijkt geen grens te zitten. Chrysler toont zijn ME Four-Twelve Super Sport, een auto met een twaalfcilindermotor, vier turbo’s en een vermogen van 850 pk.
De wagen accelereert in drie seconden naar 100 kilometer per uur. De maximumsnelheid bedraagt 400 kilometer per uur. Of Chrysler de auto ook gaat maken, is nog niet duidelijk. Bij GM is de Cadillac Sixteen te zien, een auto met zestien cilinders en een motor van 1000 pk. Het voertuig moet concurreren met de Rolls-Royce, de Bentley en de Maybach.
Voor de Duitse autoproducenten is de Amerikaanse markt van grote betekenis. In november hadden ze er een marktaandeel van 13 procent, een record. De winstmarges staan evenwel onder druk, niet alleen door de sterke euro, maar ook door aanhoudende kortingsacties. Een producent als GM is een promotiecampagne begonnen door 1000 auto’s weg te geven.
De Duitse autobazen die in Detroit waren, lieten zich uiteenlopend uit over hun verwachtingen voor 2004. Topman Helmut Panke van BMW denkt het dit jaar beter te kunnen doen dan vorig jaar, toen er een recordaantal van 1,1 miljoen BMW’s, Mini’s en Rolls-Royces werd verkocht. „Het wordt een zeer goed jaar”, aldus Panke.
Volkswagen is voorzichtiger. De orderportefeuille geeft nog geen verbetering van de autoconjunctuur aan, aldus topman Bernd Pischetsrieder. Zijn collega van Mercedes, Jürgen Hubbert, liet weten dat 2004 qua financieel resultaat zeker beter wordt dan 2003, „maar ik ben niet euforisch.” Hij zei verder zeer tevreden te zijn als Mercedes met 1,22 miljoen auto’s net zo veel verkoopt als in het afgelopen jaar. Op een dag kan Mercedes in de VS meer verkopen dan in eigen land, zo voorspelde Hubbert.
Franse autoproducenten hebben de Amerikaanse markt jarenlang links laten liggen. De bestuursvoorzitter van Renault, Louis Schweitzer, liet in Detroit echter weten een terugkeer mogelijk te achten. Dat wordt volgens hem echter niet voor 2010. Renault kan dan gebruikmaken van de verkoopkanalen van Nissan, waarin het een belang van bijna 45 procent heeft.