Nieuwe Corolla is serieuze bedreiging

Toyota Corolla klinkt inmiddels net zo vertrouwd als Calvé-pindakaas en Heinz-tomatenketchup. Toyota heeft verschillende modellen in zijn catalogus maar er kan er slechts eentje de populairste zijn. En dat is met afstand de Corolla. Toyota claimt zelfs dat deze middenklasser de meest verkochte auto ter wereld is.

Arno Witvliet
31 January 2002 16:08Gewijzigd op 13 November 2020 23:23
De nieuwe Corolla gooit optisch hogere ogen dan z’n voorganger. De stijl is meer op Europese leest geschoeid. - Foto RD, Henk Visscher ¶
De nieuwe Corolla gooit optisch hogere ogen dan z’n voorganger. De stijl is meer op Europese leest geschoeid. - Foto RD, Henk Visscher ¶

Een beetje kenner weet dat de Corolla sinds jaar en dag het succesvolste model van Toyota is, maar de opmerking dat de Corolla de meest verkochte auto ter wereld is, kwam toch wel een beetje als verrassing. De geschiedenisboekjes maken melding van het succes van de T-Ford, die als eerste auto op de lopende band geproduceerd werd. Het succes van dat model werd slechts door de Volkswagen Kever overtroffen.

De Toyota Corolla is met 29 miljoen verkochte exemplaren echter inderdaad de meest verkochte auto ter wereld. Eerlijkheidshalve moet vermeld worden dat Toyota 35 jaar nodig heeft gehad om deze mijlpaal te bereiken en dat hier gepresenteerde Corolla inmiddels tot de negende generatie behoort. Er is bijna geen autofabrikant die een productnaam zo lang blijft voeren, zodat de prestatie van Toyota ten aanzien van de Corolla wel enige nuancering behoeft.

Toyota zet de introductie van de nieuwe Corolla stevig in. Meteen vanaf het debuut zijn er vier verschillende carrosserievarianten beschikbaar. De driedeurs hatchback ziet er het meest dynamisch en sportief uit. De Corolla Verso, die auto’s als de Renault Scénic en de Citroën Xsara Picasso het vuur na aan de schenen legt, mag er eveneens zijn. De vijfdeurs Corolla Hatchback en de ruime Corolla Wagon ogen wat minder vlot en lijken derhalve afgestemd op praktisch gebruik door jonge gezinnen, senioren en handelsreizigers.

Stilistische voorkeur
Desalniettemin gooit Corolla IX optisch beschouwd veel hogere ogen dan Corolla VIII. De voorlaatste editie van de Japanner-voor-de-massa was immers niet bepaald een toonbeeld van inspiratie of goede smaak. De nieuwe is dat evenmin, maar is in Europa ontworpen en derhalve meer op stilistische voorkeuren van de gemiddelde Europeaan afgestemd dan zijn voorganger. Zo heeft het front met de vissenogen plaatsgemaakt voor een tamelijk krachtig geprononceerde voorplecht en een korte en brede achtersteven. De uitgeklopte flanken dragen eveneens een steentje bij aan de stevige en zelfs gespierde indruk die de Corolla maakt.

Toyota levert de nieuwe Corolla met een drietal benzinegestookte viercilinder zestienkleppers, die vanzelfsprekend voorzien zijn van Toyota’s systeem voor variabele klepregeling. De basis wordt gevormd door de 71 kW/97 pk sterke 1,4-litervariant, die op zijn beurt versterking geniet van een 1,6-literversie, die goed is voor een maximumvermogen van 81 kW/110 pk. De sportief gepositioneerde Corolla T-Sport ziet er niet alleen extra potent uit, maar wordt bovendien voortgedreven door een 1,8 liter zestienkleps VVTL-i-machine, die maar liefst 141 kW/192 pk weet te mobiliseren.

De veelrijders onder de Corolla-adepten worden bediend met twee commonrail dieselmotoren die allebei een cilinderinhoud van 2,0 liter hebben en die met behulp van een turbocompressor respectievelijk 66 kW/90 pk en 81 kW/110 pk via de voorwielen op het wegdek weten te brengen. Laatstgenoemde bewees uitstekende diensten onder de kap van de testwagen.

Herinneringen
Nu was de test-Corolla niet de eerste waarin we dit motorblok aantroffen, zodat we de dienstverlening van deze krachtbron reeds bij voorbaat op waarde konden schatten. De sterkste diesel is een fraai lopende machine die over meer dan voldoende vermogen beschikt. Het maximumkoppel bedraagt 250 Nm en is tussen 2200 en 2400 tpm beschikbaar.

De Corolla weet met deze spierkracht in 10,9 seconden vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h te sprinten en haakt niet eerder af dan bij een topsnelheid van 185 km/h. De machinerie loopt keurig rond en slokt met een gemiddelde consumptie van 1 op 16,2 slechts in een bescheiden tempo het brandstofreservoir leeg. De motor is niet bijzonder stil en hangt evenmin opvallend gretig aan het gas, maar is desalniettemin uitstekend op zijn plaats in de Corolla.

De negende generatie Toyota Corolla doet op het asfalt de herinneringen aan de achtste generatie als sneeuw voor de zon verdwijnen. De achtste editie was helemaal geen slechte auto. Deze comfortabele auto reed echter het liefst rechtuit. De nieuweling daarentegen ontpopt zich zowaar als een prima rijdende auto waarvan het onderstel een voortreffelijk balans toont tussen comfort en dynamiek. De Corolla is stevig, maar niet hard geveerd en weet meer dan voldoende raad met allerhande venijn in het wegdek. Ook in bochten gedraagt de Japanner zich vriendelijk. De auto helt niet noemenswaardig over en blijft verregaand neutraal. Wanneer het echt hard gaat, reageert de Corolla met gedoseerd opkomend onderstuur dat eenvoudig gecorrigeerd kan worden.

Interior Study Team
Het lekkere rijgedrag van de Corolla kan niet in de laatste plaats op het conto van de besturing worden bijgeschreven. Het fijn aanvoelende stuur laat zich navenant bedienen en communiceert mooi direct en met een prettige dosis gevoel met de voorwielen. De versnellingsbak laat zich met korte en trefzekere bewegingen bedienen. De reminstallatie geeft evenmin reden tot klagen. Schijfremmen rondom staan -al dan niet geassisteerd door ABS- garant voor een adequate vertraging.

Toyota meldt in de persdocumentatie dat de interieurkwaliteit gedefinieerd is door een zogenaamd Interior Study Team. Deze specialisten hebben een reeks zeer zinvolle sessies belegd want het interieur van de nieuwe Corolla doet je mond bijna openvallen van verbazing. Nooit eerder is in deze klasse een hogere graad van perfectie vertoond. Het interieur wordt gedomineerd door fraaie en prettig aanvoelende materialen die niet alleen in een zeer degelijke uitstraling voorzien, maar tevens bijzonder nauwkeurig in elkaar passen.

De naden tussen de diverse kunststof panelen zijn zeldzaam klein en het geheel geeft geen krimp. Nergens is een piepje of kraakje te horen. Het afwerkingsniveau kan zelfs hoger ingeschaald worden dan dat van de Volkswagen Golf, die op dit onderdeel een reputatie heeft hoog te houden. De ergonomie is eveneens oké. Het dashboard is overzichtelijk ingedeeld en laat zich eenvoudig bedienen. Voorin zijn twee stevige stoelen gemonteerd die in meer dan voldoende ondersteuning voorzien.

Zitpositie
De bestuurdersstoel is in hoogte verstelbaar; wat overigens niet wegneemt dat een prettige zitpositie een vanzelfsprekende zaak is. Het stuurwiel is namelijk alleen in hoogte en niet in lengte verstelbaar, zodat langbenigen gedwongen worden verder naar voren te zitten dan prettig is. De rechterknie komt dan immers in aanraking met de middenconsole, hetgeen op de lange duur gaat irriteren. Ruimte voor hoofd en onderdanen is er voorin echter royaal, terwijl de Corolla ook voor de achterpassagiers een bovengemiddelde hoeveelheid leefruimte biedt.

Toyota levert de Corolla in drie uitvoeringen. De Corolla 1.4 en de Corolla 1.6 alsmede de minste krachtige diesel zijn leverbaar als Linea Terra. De prijslijst opent met een bedrag van 16.290 euro voor de Corolla 1.4 Hatchback driedeurs Linea Terra, die voor die hoeveelheid munten ondermeer voorzien is van ABS met EBD, twee airbags, sidebags in de voorstoelen, elektrisch bedienbare buitenspiegels, sportstoelen, leeslampjes voorin, buitentemperatuurmeter, boordcomputer en een radio/cd-speler met vier speakers. De Corolla Linea Sol is er niet in combinatie met de minst krachtige benzinemotor, maar wordt minimaal aangedreven door de 900 euro duurdere 1,6 liter zestienklepper. Niveau Linea Sol is ten opzichte van Linea Terra 2800 euro duurder, maar heeft voor dat bedrag wel automatische airconditioning, armsteun tussen de voorstoelen, carbonlook interieurdecoratie, elektrisch bedienbare zijramen, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, verwarmde buitenspiegels, lederen stuurwiel inclusief audiobediening en twee extra speakers. De extra potente Corolla T-Sport ten slotte onderstreept zijn karakter met een chromen uitlaatstuk, traction control, vehicle stability control en lichtmetalen velgen.

Marktaandeel
De nieuwe Toyota Corolla moet succesvoller worden dan ooit. Toyota streeft naar een Europees marktaandeel van in totaal 5 procent. Dat moet voor een niet onbelangrijk deel worden gerealiseerd met de verkoop van de nieuwe Corolla. Op jaarbasis zullen 200.000 eenheden uit de fabrieken in Europa en Azië rollen en die zullen allemaal hun weg naar een nieuwe eigenaar moeten vinden. Dat zijn ambitieuze doelstellingen die na een weekje rijden met de nieuweling echter absoluut realistisch lijken. Nooit eerder was de Corolla in staat om zich bij de absolute top in zijn klasse te scharen.

De negende generatie daarentegen is niet alleen de meest op Europees geschoeide Corolla in de geschiedenis maar bovendien kwalitatief gezien een topper. De Corolla is niet langer een betrouwbare prijsbreker maar een compleet, doordacht en vooral goed rijdend alternatief voor de gevestigde orde uit Europa. Na een rijpingsproces van acht generaties mag de Corolla zich met recht een prachtige laatbloeier noemen.

Toyota Corolla 2.0 D4-D Linea Sol 5-deurs € 23.750

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer