Minder winst voor horlogemaker Swatch
BIEL (ANP). De Zwitserse horlogemaker Swatch heeft voor het eerst in 5 jaar minder winst geboekt in de eerste helft van het jaar, veroorzaakt door nadelige wisselkoersen. Dat maakte het concern dinsdag bekend.
Ook de brand die eind vorig jaar uitbrak bij Swatch-dochterbedrijf ETA en hogere marketingkosten in verband met de Olympische Winterspelen in Sotsji drukten op de resultaten. De operationele winst daalde in de eerste 6 maanden van het jaar met bijna 9 procent tot 830 miljoen Zwitserse frank (ongeveer 679 miljoen euro). Dat was beneden de verwachtingen van analisten. De omzet klom nog wel, met 4 procent tot 4,4 miljard frank vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.
De inkomsten werden volgens het bedrijf met 4,5 procentpunt gedrukt als gevolg van de dure Zwitserse frank ten opzichte van buitenlandse valuta zoals de Japanse yen en de Amerikaanse dollar. Toch voorziet Swatch dat dit negatieve effect in de tweede helft van het jaar een minder grote rol zal spelen en dat de verkopen verder zullen toenemen. „De vooruitzichten voor de groep in alle regio’s en segmenten blijven erg goed. Het tweede halfjaar ziet er veelbelovend uit”, zegt de onderneming.
Swatch, eigenaar van in totaal 20 merken waaronder Omega, Breguet, Tissot, Jaquet Droz, Rado, Longines en Blancpain, is ’s werelds grootste horlogemaker.