Sligro ziet nog geen herstel
VEGHEL (ANP). Sligro ziet nog geen herstel op zijn afzetmarkten, ondanks een geleidelijk herstel van de economische omstandigheden. Dat liet het groothandels- en supermarktbedrijf donderdag weten bij de presentatie van de halfjaarcijfers.
Sligro constateert dat de Nederlandse consument nog „te terughoudend” is in bestedingen en dat klanten zich erg bewust zijn van hun uitgavenpatroon. „Dat betekent onverminderde omzetdruk en felle prijsconcurrentie”, aldus het bedrijf, ondanks een herstel van het consumentenvertrouwen. Topman Koen Slippens wees erop dat er bij de groothandels (Foodservice) wel sprake is van een duidelijke vermindering van de krimp.
Sligro behaalde in de eerste helft van het jaar een winst van 27 miljoen euro, tegen 26 miljoen euro een jaar geleden. De omzet kwam uit op 1,3 miljard euro, waar een jaar geleden nog 1,2 miljard euro in de boeken werd gezet. Het bedrijfsresultaat (ebita) steeg van 41 miljoen euro naar 43 miljoen euro
Bij het onderdeel Foodretail, waar de supermarkten onder vallen, liep het resultaat met 5 miljoen euro terug tot 4 miljoen euro, onder meer omdat de prijzen onder druk stonden. Bij Foodservice verbeterde het resultaat juist met 8 miljoen euro tot 40 miljoen euro. Sligro sprak geen concrete prognose voor heel het jaar uit.