In amper twee maanden was de woning van Frans en Ingeborg uit Amersfoort verkocht. Het vrijwel identieke huis van de buren had veel langer te koop gestaan, terwijl bij hen de keuken en de badkamer niet meer vernieuwd hoefden te worden. Het geheim: de inschakeling van een verkoopstylist.
Heleen de Graaf van Buro Flip uit Amersfoort bekeek de woning met een frisse blik, en dat heeft geholpen. Ingeborg: „Dankzij het advies van Heleen kwam ons huis op de foto’s op internet beter uit. Elke week waren er wel kijkers. Dat verraste ook de makelaar.”
Een verkoopstylist weet volgens de Vereniging Eigen Huis vaak met een paar ingrepen een huis aantrekkelijk te presenteren. „Een woning die er netjes en schoon uitziet, verkoopt gemakkelijker. Weinig kijkers kunnen door de rotzooi heen zien. De koop kan afketsen op één muur in de verkeerde kleur, al is die misschien in een halfuurtje overgeschilderd.”
Een huis dient bij een kijker een goede indruk achter te laten, zegt De Graaf. „De pluspunten moeten worden benadrukt. In de woning van Frans en Ingeborg had de architect mooie patrijspoorten verwerkt, ik heb die in het interieur weer beter naar voren laten komen. Een huis moet ook niet het idee geven dat er nog van alles moet worden opgeknapt. Het is vervelend als een scheefhangende gordijnroede of een paar kiertjes bij een bezichtiging de aandacht opeisen, je kunt er van tevoren wat aan doen. Een vloer die een schuurbeurt nodig heeft, verstop je echter niet onder een vloerkleed. Daar moet je eerlijk over zijn.’’
Rust en harmonie
Frans en Ingeborg hadden al een andere woning, ze wilden hun oude huis zo snel mogelijk verkopen. „Een paar kleine aanpassingen maken al een heel verschil”, is Ingeborgs ervaring. „Het werkt als iemand van buitenaf de woning bekijkt. Zo stelde Heleen voor twee kasten te verwisselen. Zelf bedenk je dat niet, omdat je zo gewend bent aan de bestaande inrichting, het komt niet in je op om ze te verplaatsen voor een ruimtelijker effect.”
Een woning moet rust en harmonie uitstralen. De Graaf: „Een servieskast met glazen deuren stond bij Ingeborg zo boordevol dat ik haar alvast spullen liet inpakken. Dat was niet erg, omdat ze die toch moest verhuizen naar de nieuwe woning.”
Ook is De Graaf erop gespitst dat een woning er zo neutraal mogelijk uitziet. „Smaak is persoonlijk. Foto’s en voorwerpen kunnen voor jou een emotionele waarde hebben, maar voor een kijker kunnen ze juist storend zijn. Dan is het beter ze voor een bezichtiging even weg te bergen.”
De Graaf raadt soms aan een donkere muur wit te schilderen of een keuken met folie lichter te kleuren. Ook kan ze een kamer een functie (terug)geven. „Bij een ouder echtpaar leek het me beter om een volle werkkamer leeg te halen en er een bed in te plaatsen, zodat potentiële kopers konden zien dat die ruimte ook goed als kinderkamer zou kunnen worden benut.”
Ingeborg was blij met het advies van De Graaf. „Heleen droeg een waslijst met verbeterpunten aan; toen we die hadden afgewerkt zagen we ineens weer waarom we het bij de aankoop zo’n leuk huis vonden.”
De verkoopstyling was de investering waard, concludeert Ingeborg. „Je moet niet verwachten dat je daardoor voor je huis een hogere prijs krijgt, maar onze woning was wel sneller verkocht. Wij zaten met twee huizen. Als je oude woning een jaar te koop staat, kost dat ook geld.”
Is verkoopstyling geen modeverschijnsel? De Graaf: „De afgelopen jaren van crisis op de huizenmarkt was ze een middel om je huis onderscheidend te laten zijn. Starterswoningen lopen nu wel, maar er blijft altijd een prijscategorie waarin het minder wil vlotten. Dan kan verkoopstyling zinvol zijn.”
www.bit.ly/1mQyxgh voor (meer) tips van de Vereniging Eigen Huis rond huizen die langer te koop staan.