América Móvil snijdt in eigen marktaandeel
MEXICO-STAD (ANP/BLOOMBERG) - América Móvil, het telecomconcern van de Mexicaanse miljardair Carlos Slim, neemt maatregelen om zijn dominantie op de belmarkt in eigen land te verminderen. Zo wil de onderneming ontkomen aan zware belastingmaatregelen die de regering in voorbereiding heeft voor bedrijven die in hun branche meer dan de helft van de markt in handen hebben.
América Móvil, de grootste telecomaanbieder in Latijns-Amerika en grootaandeelhouder van KPN, verkoopt een deel van zijn bezittingen in Mexico. Daarnaast brengt het zijn zendmasten voor mobiele telefonie onder in een aparte onderneming, en ziet het af van de overname van de leverancier van satelliettelevisie Dish Mexico.
De Mexicaanse president Enrique Peña Nieto dankte zijn verkiezingsoverwinning in 2012 onder meer aan zijn belofte om de concurrentie tussen bedrijven te stimuleren. Het parlement behandelt momenteel een wetsvoorstel dat tot zware heffingen zou leiden voor ondernemingen met een te grote marktpositie. América Móvil heeft 70 procent van de mobiele markt in handen en 80 procent van alle landlijnen in Mexico.