Defensie schort afname NH90-helikopters op
DEN HAAG (ANP). Vanwege grote problemen met de militaire helikopter NH90 heeft het ministerie van Defensie vrijdag besloten de laatste zeven exemplaren voorlopig niet meer af te nemen. De toestellen kampen met corrosie en slijtage. Bij de NH90 zijn circa 100 tekortkomingen vastgesteld.
Minister Jeanine Hennis-Plasschaert wil eerst duidelijkheid van de fabrikant NHIndustries over de oplossingen en wie opdraait voor de kosten. Pas daarna mogen de nieuwe toestellen komen, schrijft ze aan de Tweede Kamer. Daarover moet in het najaar meer duidelijkheid zijn. Defensie heeft in totaal 20 NH90’s besteld. Daarvan zijn er tot nu toe 13 geleverd. Hoeveel de extra kosten bedragen, kan het ministerie nog niet zeggen.
De minister noemt de nieuwe problemen „wrang” voor Defensie en voor het personeel. De vertraging door de jongste problemen komt bovenop eerdere vertragingen, terwijl de helikopters volgens Hennis hard nodig zijn om te worden ingezet. In maart kwam naar buiten dat de helikopters grote problemen hebben. Dat was naar voren gekomen tijdens de inzet van NH90’s bij de antipiraterij-missie voor de kust van Somalië en bij drugsbestrijding in de Cariben. De NH90 kent een lange en problematische ontwikkelingsgeschiedenis. Er waren financiële tegenvallers en technische mankementen.
Op verzoek van Defensie heeft het Nationaal Lucht- en Ruimtevaart Laboratorium de toestellen onderzocht. Dat stelde „ongeveer 100 tekortkomingen vast; een combinatie van ontwerp- en assemblagefouten en verkeerde materiaalkeuzes”, aldus het ministerie. De fabrikant heeft inmiddels oplossingen gevonden voor 60 procent van de problemen. De bemanningsleden van de NH90 zijn volgens Hennis nooit in gevaar geweest door de problemen.
Defensie heeft al een tekort aan helikoptercapaciteit en dat wordt door de moeilijkheden met de NH90 verder vergroot. De levering van de resterende NH90’s loopt zeker een half jaar vertraging op. Om de problemen op te vangen, zal Hennis extra Cougar-helikopters inzetten. Een deel daarvan zou eigenlijk worden verkocht. De minister wil kijken of de kosten voor het langer doorvliegen hiermee ook op NHIndustries te verhalen zijn.
Naam: NH90
Gewicht: 10.000 kilogram
Maximum snelheid: 260 kilometer per uur
Vliegbereik: 800 kilometer
Bewapening: 2 torpedo’s en een machinegeweer
Bemanning: Drie bemanningsleden, ruimte voor 14 passagiers
Versies: Een maritieme gevechtshelikopter NFH en een tactische transporthelikopter TTH. Nederland heeft er 20 besteld. Inmiddels zijn er 13 afgeleverd.
Fabrikant: Een project van de vier bedrijven Agusta (Italië), Eurocopter (Frankrijk), Eurocopter Deutschland (Duitsland) en Stork Fokker (Nederland). In 2001 voegde zich Portugal hierbij en in 2006 België.
Bijzonderheden: Het eerste prototype vloog in 1995. Het project kampt met grote vertragingen, financiële tegenvallers en technische gebreken.